Re: Dyski, jak popodlaczac

Autor: PeJot (skasuj-tokpejot_at_skrzynka.pl)
Data: Thu 18 Apr 2002 - 20:16:49 MET DST

Użytkownik "Janusz B." <jbstudent_SKASUJTO_at_poczta.wp.pl> napisał w wiadomości
> Mam dysk UDMA100 i max transfer co wyciagnalem to niecale 30MB/s
> Dlatego wlasnie sie zastanawiam czy jak podlacze ten dysk UDMA100, ktory
> wyciaga max 30MB/s oraz dysk UDMA33, ktory wyciaga max 12MB/s to czy strace
> na wydajnosci tamtego dysku i zamiast akutalnego 30MB/s bedzie np. ciagnal
> tylko 20 przy kopiowaniu miedzy jedna tasma.

Jeżeli będzie odczyt/zapis tylko na jednym urządzeniu na taśmie w danym czasie
to nie będzie żadnych strat prędkości (hdd-stary czy nowy z jednej taśmy - zasuwa
ile fabryka dała). Natomiast przy jednoczesnych operacjach na obydwu urządzeniach
muszą być straty bo taka jest specyfika interfejsu IDE/ATA.

> Po prostu nie jestem pewien czy duzo nizsza wydajenosc realnego przeplywu
> danych od teoretycznego jest spowodowana tylko wolnej mechaniki dysku, czy
> jeszcze problemami (jakimi?) przy transferze danych bezposrednio z HDD.

Ograniczeniem jest szybkość odczytu z tależy, im większe będą prędkości
obrotowe dysków i gęstsze upakowanie danych na talerzach tym szybszy
będzie transfer realny.

> Btw: ten dysk udma100 ma "burst" na poziomie 86MB! Ale to chyba jest
> transfer z bufora HDD bez udzialu mechaniki, wiec, dosc rzadko
> wykorzsytywane, co nie?

Ma znaczenie przy operacjach na dużych plikach, np. montarz nieskompresowanych
klatek filmów/animacji, operacje na dużych bazach danych itp.
W pewnych zastosowaniach wysoki burst + duży cache L2 w hdd mogą dodać kilkanaście
procent wydajności (np. krótszy czas realizacji zapytania na bazie danych)

PeJot