Re: Ile Pecet zuzywa pradu ???????

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Tue 30 Apr 2002 - 20:39:20 MET DST

Hi,

Tomasz Stiller wrote:

> Tutaj bym sie spieral, proponuje sprawdzic najtanszego Fluke
> z truerms. Nie jest to az tak droga sprawa, dla ludzi wymagajacych
> maksymalnej dokladnosci

Moją uwagę oparłem o przygody z miernikiem Hewlett Packarda
TrueRMS, który dawał co prawda całkiem dobre wyniki, ale np.
nie uwzględniał składowej stałej w ogóle. I niektóre pomiary
wychodziły bardzo dobrze, a niektóre zupełnie inaczej :)

> A ty myslisz, ze jak dzialaja nowoczesne watomierze. Mierza sobie
> podstawowe parametry i potem wyliczaja moc na podstawie jakiejs

Chyba najlepszy byłby miernik oparty o niskoomowy rezystor
włączony w szereg z komputerem. Pomiar mocy cieplnej wydzielanej
na rezystorze (o ile dobrze wykonany i skalibrowany) umożliwiłby
całkiem eleganckie wyznaczenie średniej mocy pobieranej przez
komputer przy różnego typu obciążeniu obliczeniowym :)

Ale nie chodzi mi tutaj o kłótnię na temat oprzyrządowania do
mierzenia mocy ;) Po prostu na początku nie sprecyzowałeś o
jaki amperomierz Ci chodzi, a już parę razy ludzie wpadali tutaj
na pomiar mocy zwykłym amperomierzem typu "multimetr" i proste
wymnażanie przez napięcie, czasem nawet skuteczne ;) Brakowało
właśnie tego sprecyzowania, że wcale taki pomiar nie może być
bardzo prosto przeprowadzony, o ile ma być w miarę dokładny.

Bo zgodzę się, że dobrym amperomierzem True RMS można osiągnąć
całkiem dobre wyniki, przybliżające realny pobór mocy przez
komputer, nawet na podstawie wziętego z tablicy cos fi.

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/    |
\................... ftp://sokol.gliwicki.necik.pl/ ......./