Re: najcichsze hdd

Autor: volcan (cool_komputery_at_interia.pl)
Data: Sun 28 Apr 2002 - 09:43:53 MET DST

> Ktorej firmy dysk mozecie polecic jako ten, o najciszej dzialajacym
> mechanizmie? (w gre wchodzi 40g lub wiecej).

Barracuda IV - model 40 GB - wyższe ponoć czasami trochę hałasują, jednak
nie jest to raczej nigdy dźwięk donośny, aczkolwiek czasami denerwujący -
niekiedy dyski piszczą sobie troszkę. Seagate wydał narzędzie do uciszania
dysków (generalnie do kontroli ich pracy), które zazwyczaj pomaga. Jednakże
przypuszczam, że obecnie produkowane dyski są już tej przypadłości
pozbawione. Przynajmniej jeśli chodzi o 40 GB (spotkałem się już z kilkoma
takimi dyskami - jeden piszczał - ale pochodził z początku produkcji - był
zakupiony praktycznie zaraz po wypuszczeniu rodziny Barracuda IV, ale
uciszyłem go, pozostałe są totalnie bezgłośne).
Nie wolno absolutnie robić tego, o czym pisano tutaj, tzn nie przykręcać
dysku do obudowy, kłaść go na gąbkach itp - wszystko to powoduje gorsze
odprowadzanie ciepła (obudowa, do której przykręcony jest dysk działa jak
radiator - duży prawda??; gąbka, na której leży dysk dodatkowo działa jak
izolacja cieplna) i w rezultacie może doprowadzić do przegrzania dysku i
jego uszkodzenia.
Barracuda prawidłowo zainstalowana jest cicha i wcale nie taka znowu gorąca,
jak fama niesie. Moja osiąga temperaturę max 39-40 stopni (przy długich
transferach w ramach dysku), normalnie ma 34-35 stopni, czasem mniej
(oczywiście zależy to również od temperatury otoczenia).
Nie mam dodatkowego chłodzenia dysku, jedynie jest on zainstalowany nad
wentylatorem wtłaczającym z przodu powietrze do obudowy i zachowany jest
odstęp pomiędzy dyskiem i FDD.
Pozdrawiam :)