Re: Pamiec 133 na 100 i nie wiecej?

Autor: Pszemol (Pszemol_at_PolBox.com)
Data: Tue 02 Apr 2002 - 06:57:50 MET DST

Użytkownik "GLide" <glide_at_terramail.pl> napisał w wiadomości news:ldshauggmpi73vpfp1tfn1redm196fg25a_at_4ax.com...
> Jak nie pomoze jak pomoze. W znakomitej wiekszosci jest tak, ze procek
> musi czekac na przeslanie danych z pamieci. Jesli mozna zrobic tak aby
> czekal troche krocej to chyba zysk bedzie?

Wytłumacz mi w jaki to sposób procek, który może najszybciej
pobierać dane 100 milionów razy na sekundę może czekać trochę
krócej jeśli pamięci będą podawały dane szybciej niż 100mil razy?? :-)

> Stad, ze procesor bedzie czekal krocej na dane z pamieci RAM.

W jaki sposób? Czy Ty cokolwiek się orientujesz jak wygląda
odczyt danych z pamięci? Wystawia się adres i czeka się na dane,
potem następny adres i czekamy na dane i tak cykl się powtarza
100 milionów razy na sekundę - jeśli tylko pamięci zdążą wystawić
dane w tym czasie to nie ma sensu ich przyspieszać bo i tak
następne pobranie danych przez procesor będzie w następnej
100-milionowej części sekundy... nie wcześniej!

> A jesli przyjdziesz o 7.45?

Nie zrozumiałeś...
Procesor to autobus, kursuje tam i spowrotem i co godzinę jest
na tym samym przystanku... Ty jesteś kurier i co godzinę jeździsz
tym samym autobusem między punktem A i B... O 7:45 to byłeś tam
godzinę temu... Teraz masz następną paczkę danych do zawiezienia
i następny autobus masz o 9:00 i nie ma znaczenia czy będziesz
za pięć czy za dziesięć 9-ta.
Procesor 100 milionów razy powtarza cykl dostępu do konkretnej
danej w pamięci... To czy te dane pojawią się tam szybciej czy
wolniej nie ma znaczenia, bo i tak procek z następnym pytaniem
o dane (wystawieniem nowego adresu) będzie czekał na początek
następnego cyklu w jakim pracuje jego FSB.

> T piszesz o przeslaniu danych szybciej o "jakas czesc" taktu
> procesora. A co jesli te dane beda szybciej o jeden takt?

Nie rozumiem w jaki sposób - czy mógłbyś mi to wytłumaczyć?

Jedyne przyspieszenie pracy komputera spowodowane przyspieszeniem
pamięci ze 100MHz do 133MHz (przy 100MHz CPU FSB) jakie umiem sobie
wyobrazić miałoby miejsce tylko przy DMA (czyli bez udziału CPU).

> Niektore chipsety moga taktowac inaczej FSB a inaczej pamieci (np
> FSB+33MHz) Czy dla ciebie wszystko w blaszakach musi pracowac
> tak do konca synchronicznie?

Nie, ale pamięci nie domyślą się z jakiego adresu mają wystawić
dane na szynę danych wcześniej, niż procek ten adres wystawi... :-)