Re: UATA 100, ustawienie kabla

Autor: Bogdan (bogdan_at_formica.pl)
Data: Thu 14 Mar 2002 - 17:24:04 MET

> Oczywiście możesz - to, do której końcówki przyłączony jest dysk ma
znaczenie
> tylko wtedy, kiedy oba urządzenia są ustawione jako "cable select". Jeżeli
> jeden jest "master" a drugi "slave", to wszystko jedno.
>
> Pozdrawiam
> PMaje
>
> --
-----------
Nie zupelnie. Specyfikacja ATA100 okresla dokladnie sposob podlaczenia dysku
do tasmy. I w dysku i w kontrlorze sa wykonywane procedury sprawdzajace jaka
tasma dysk jest podlaczony. Podlaczenie dysku master w miejsce slave jest
nieprawidlowe. To ze dysk dziala i w systemie jest widoczny o niczym nie
swiadczy. Mozliwe jest nawet uszkodzenie dysku poprzez niewlasciwe jego
podlaczenie (rzadkosc), a napewno trzeba liczyc sie ze slaprzym sygnalem na
tasmsmie a co za tym idzie mozliwosci bledow. Tasma 80-zylowa powstala po to
aby charaktresystyka przebiegow byla bardziej prostkotna, a przesluchy
miedzyliniowe nie zaklocaly transferu. Jedyne dobre podlaczenie to niebieski
(czasami moze byc czerwony) do plyty glownej, srodkowy slave, ostatni
master. Dodam tez ze tasma powinna byc zawsze zakonczona urzadzeniem (HDD).

A to ze inaczej podlaczone dyski tez chodza - oczywiscie ale nie w
ATA100/66. No chyba, ze to samsung jemu to rybka i tak naprawde dziala tylko
w ata33