Re: Kontroler RAID IDE...

Autor: Krzysztof Oledzki (ole_at_WytnijTo.hoth.jmg.com.WytnijTo.pl)
Data: Wed 20 Feb 2002 - 16:22:05 MET

Lee <wingchun_at_alpha.net.pl> wrote:
> I niech wreszcie ktos wyjasni co to RAID sprzetowy :)) dla mnie kazdy
> kawalek laminatu podlaczony do szyny PC czy to ISA czy PCI czy innej
> posiadajacy elementy elelktroniczne i spelniajacy okreslone zadanie w
> komputerze czy to sterowanie dyskami czy chcoby karta poprawiajaca blad
> biosu zwiazany z rokiem 2000 to HARDWARE wiec ????
A slyszales o czyms takim jak softwarowe modemy, skanery, itd - znan
takze pod nazwa winskanery i winmodemy. Ich zaleta jest cena - wada
ze o wszytsko musi sie martwic OS i sterowniki przez co wydajnosc
systemu znaaaaaaaaaaaaaaacznie spada. Dla zwyklego modemu wystarczy XT
dla winmodemu trzeba P200 MMX.

Sprzetowy: System/BIOS/sterowniki nie widza konkretnych dyskow
a tylko 1 macierz. W przypadku odczytu i zapisu procesor nie musi
sie zajmowac obliczniem sum kontrolnych a system zapisywaniem/odczytywaniem
danych z kontretnych dyskow itd itp.

Softwarowy: System/BIOS/sterowniki widza wszstkie dyski. Za pomoca
posiadanych algorytmow realizuje funkcje RAID. Np. przy zapisie danych
na dysk przy macierzy pracujacej w RAID1 musi sie martwic o to aby zapisac
dane na wszytskich dyskach. Przy RAID4/5 trzeba dodatkowo przeprowadzac
dosc czasochlonne obliczenie.

Pozdrawiam,

                                Krzysztof Oledzki

--