Re: Komputer na serwer

Autor: Zbycho BikeRider (spam_precz_Zbycho_at_BikeRider.com)
Data: Sat 16 Feb 2002 - 23:33:27 MET

Dnia Sat, 16 Feb 2002 22:38:56 +0100, "Piotr Respondek"
<pytong_at_kki.net.pl> wystukał:
>Witajcie,
>mój znajomy ma następujący problem: ma zamiar udostępniać internet
>komputerom w sieci lokalnej; w tym celu potrzebuje komputer, który by się
>nadawał na serwer.

Serwer? A co on będzie serwował?
Najprawdopodobniej chodzi ci o router, czyli bramkę internetową służącą do
dzielenia łącza, tak?
Czy o serwer www + ftp?

>Warunki: musi być stabilny (praca przez cały czas jak wiadomo), maksymalnie
>cichy i w miare niedrogi (tzn. żeby takie mniej ważne komponenty jak np.
>karta graf. mogą być najtańsze)

Ja próbowałem wielu wariantów... zapytaj na pl.comp.networking to
standardową odpowiedzią będzie: kup stare Pentium i postaw router na
Linuxie... ja tak zrobiłem ale po kilku miesiącach walki z Linuxem dla jaj
spróbowałem Win2k i... tak już zostało!
Tak, na starym wysłużonym Pentium 120 , dodałem mu tylko trochę RAMu -
razem 88Megów, zapuściłem Windows 2000 PRO. Nie dosyć że dzieli łącze ADSL
dla LANu to jeszcze można przy nim usiąść i surfować po www i jako serwer
wydruku dorabia po godzinach... Gdy ogranicza się do routingu to użycie
procesora niegdy nie przekracza kilku procent nawet gdy userzy w LANie
ciągną na maxa, a przepustowość ADSL mamy 700Kb up i 128 Kb down!

>Jaka konfigurację byście poradzili? Może coś niestandardowego, opartego na
>procku VIA (nie wymaga super chłodzenia, starczy sam radiator, więc nie
>głośny..

Stare Pentium! nie ma wiatraka na procesorze, wiatrak zasilacza przepinasz
na 7 Volt i jest prawie bezgłośny.

>Czekam na propozycje.

A to ja proponuję coś niestandardowego: coś, co jeszcze nie ma dokładnej
nazwy. W zależności od producenta nazywa się to "residential gateway" albo
"broadband router" albo jeszcze inaczej.
Mniej więcej od roku nastąpił wysyp takich urządzeń służących właśnie do
dzielenia łącza internetowego; jest to zarządzalny router + switch +
wbudowany firewall sprzętowy. Dostęp najczęściej przez interfejs www z
dowolnej maszyny w LANie a nawet czasem i z zewnątrz! Niektóre mają port
COM (jak do SDI), niektóre dodatkowo mają LPT i służą jako serwer wydruku.

Cena (na normalnych rynkach) około 100$. Zobacz na przykład:
D-Link Residential Gateway Di701
http://www.dlink.com/products/broadband/di701/
albo jeszcze lepiej Di704
http://www.dlink.com/products/broadband/di704/
albo dla odmiany SMC Broadband Router Barricade SMC7004ABR
http://www.smc.com/index.cfm?action=products_show_description&productCode=SMC7004ABR

Na razicho, Zbycho

--
http://www.buddyzm.z.pl/