Re: ciek³y azot i aluminium

Autor: Roman k. (romku1_at_wp.pl)
Data: Tue 26 Feb 2002 - 16:17:47 MET

From: "Ruffels" <ruffels_at_west.tarnow.pl>

> chce zalutowaæ aluminiowy radiator i wype³niæ go ciek³ym azotem, ale nie
> wiem co sie stanie z azotem przy podgrzewaniu i w reakcji z aluminium.
> jakby siê znalaz³ jaki¶ chemik pod rêk± to bardzo prosze o pomoc
> warlOCK2000_at_wp.pl
> w ten sposób chce wyeliminowaæ z kompa wentylator - bêdzie ciszej - nie
> chodzi mi wcale o krêcenie procka - pytam o to aluminium bo nie wiem czy w
> takim uk³adzie nie lepiej zrobiæ tego z miedzi - nie jest to spraw±
lepszego
> przewodzenia bo to nie jest potrzebne - tylko w³a¶nie kwestia ew. reakcji
> [...]
Pracowa³em kilkadziesi±t lat z ciek³ym azotem. Radzê Ci wymy¶l sobie co¶
innego.

1) Je¿eli nawet uda Ci siê nalaæ ciek³y azot do takiego naczynia to jak
chcesz go zamkn±æ? Zaspawaæ czy zalutowaæ w temp. -186 st.? A co chcesz
robiæ z wod± ¶ciekaj±c± ze grubej warstwy szronu który natychmiast pokryje
ca³e urz±dzenie?

2) Azot w temperaturze pokojowej zacznie natychmiast odparowywaæ i zwiêkszaæ
ci¶nienie w zbiorniku a¿ do wybuchu.
(Chyba ¿e w pomieszczeniu gdzie chcesz to robiæ panuje temperatura -186 st.,
a wtedy po co Ci zbiorniczek, komp i tak siê nie przegrzeje)

2) A¿eby ch³odziæ co¶ ciek³ym azotem (jak robili to np. Japoñczycy), trzeba
zbudowaæ system cyrkulacji i ponownego sch³adzania azotu. Na moje oko takie
urz±dzenie to koszt w granicach 10 000 $ (minimum), które dla zlikwidowania
ha³asu musi byæ wyposa¿one w sprê¿arkê, która raczej bezg³o¶na nie jest.

Jak koniecznie chcesz co¶ wymy¶liæ to skieruj siê w kierunku obiegu p³ynu
(ch³odnicy p³ynowej) wype³nionej np. olejem transformatorowym, który w
wypadku wycieku nie spowoduje ¿adnych zwaræ.

Pozdrowienia
Roman K.