Spowolnić wiatraczek - jak ?

Autor: Roman Sąsiada (katoda_at_poczta.onet.pl)
Data: Mon 21 Jan 2002 - 17:18:23 MET

Witam !
Parę dni temu wymieniałem kilka elementów w kompie i w efekcie w
obudowie znalazł się ryczący wiatraczek TITAN kręcący się z zawrotną
prędkością 5000 obr. Temperatura procka (Celek 1Ghz_at_1120 nie przekracza
w grach około 40 stopni, chciałbym więc kosztem podniesienia temperatury
o, powiedzmy, 5 - 10 stopni spowolnić wiatraczek. Przeglądałem kilka
stron o regulowaniu obrotów wiatraczka i zastanawiam się, czy nie
prościej byłoby wpiąć w zasilanie wiatraczka potencjometr i regulując
opór zmniejszyć nieco obroty. Rozwiązanie szybsze w wykonaniu niż
elektroniczny regulator obrotów wiatraczka w zależności od temperatury i
jednocześnie bardziej "dostosowywalne" niż przepinanie wiatraczka na
zasilanie 5V (jak wtedy wyglądałaby sytuacja z obrotami? Mocno by spadły
?) lub też wpinanie diod Zenera"
Pytanie: czy to w ogóle jest wykonalne, czy ma sens i jaki potencjometr
(o jakiej mocy) zastosować. Może lepszy byłby jednak wariant z diodami?
Jeżeli tak, to jakie napięcie ustawić i jaką moc diód zastosować

Pozdrawiam i czekam na opinie

--
Roman Sasiada
katoda_at_poczta.onet.pl   katoda_at_kki.net.pl