Idealne 19'' - kilka przemyslen

Autor: Jarosław Stępień (jarek_stepien_at_yahoo.de)
Data: Sat 19 Jan 2002 - 23:45:56 MET

Witam!

Ostatnio uporczywie szukam dla siebie jakiegos lepszego
monitora 19 cali. I nadal nie wiem co wybrac...
Dzisiaj ogladalem caly dzien w roznych sklepach kilka modeli
i nadal jestem glupi... Moze jednak moje spostrzezenia sie komus
przydadza:

Jako pierwszy monitor wypatrzylem Samsunga 900NF. Wprawdzie
jest juz jego nastepca (959NF), ktory chcialem kupic, ale poniewaz
to ten sam kineskop - przyjzalem mu sie blizej. I niestety
ten Samsung wypadl bardzo blado ze stojacym obok sonym E220.
Geometria byla znosna, ale kolory wpadaly zdecydowanie w jakis
brudno-brazowawy kolor i nie dalo sie tego nijak wyregulowac.
Jesli 959NF bedzie wygladal podobnie to sobie go odpuszcze.

W nastepnym sklepie dopadlem Iiyame. Mialem do porownania
kilka modeli poczynajac od najnowszej topowej dziewietnastki:
HM903DT (nawet w 1600x1200 ma 97 Hz !!!), przez
vision master pro 451 i vision master 451 do najtanszego
S900MT1. I musze stwierdzic ze wszystkie Iiyamy maja FATALNA
geometrie. Najdrozsza 19-stka (hm903dt) nie byla w ogole
do ustawienia: dolny lewy rog odstawal od reszty o prawie 1 cm.
Iiyamy mialy rowniez kiepska biel: nie tyle kiepska co bardzo
rozna: jeden model byl zblizony do idealu, drugi natomiast prawie szary.
Aha: i na wszystkich widoczna moira... Pozatym byly naprawde niezle.
Co ciekawe stojacy obok CTX PR960F wygladal ZNACZNIE lepiej.
Dobra geometria, fajna biel, zadnej moiry. Mial jedynie w 2 rogach
male problemy z konwergencja. Wg. mnie mial ogolnie lepszy
obraz i na razie jest to moj faworyt.

Testowalem jeszcze LG915FT Plus i musze stwierdzic, pomimo niecheci
do tej marki, ze nie byl zly. Mial male problemy z geometria, ostroscia
w rogach, delikatnie rowniez w 1 rogu migotal. Ale w sumie byl niezly.

Nie widzialem niestety jeszcze samsunga 959NF, ale mam cicha nadzieje,
ze to bedzie w koncu TEN monitor.

Aha: i sony jest naprawde niezly :) Tylko ta cena...
Tutaj jednak trzeba strasznie uwazac na poszczegolne egzemplarze,
potrafia sie trafic buble z fatalna geometria.

Nasuwa mi sie jeden wniosek: niestety monitora nie da sie kupic
w ciemno, np. w sklepie internetowym. Po tym co dzisiaj
zobaczylem wole doplacic, nawet sporo, i miec mozliwosc
przetestowania danego egzemplarza na miejscu. Zreszta czytajac
archiwum listy mozna dojsc do tego samego wniosku.

Wszystkie opisane monitory testowalem Nokia Monitor Test,
w roznych rozdzielczosciach. Niestety z reguly na marnych
kartach graficznych. Nigdzie nie udalo mi sie podpiac
pod jakiegos Matroxa lub ATI.

Uff, to tyle na dzisiaj.

Pozdrawiam
Jarek Stepien