Re: Zasilacz bez wentylatora

Autor: Krzysztof Kucharski (szpunk_at_priv.onet.pl)
Data: Tue 29 Jan 2002 - 21:31:32 MET

Użytkownik <slawek_xl_at_poczta.onet.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:1d26.0000156b.3c568b12_at_newsgate.onet.pl...

[...]
> 2. Duże koszty
[...]
Bez przesady ! Wentylatory kanałowe mozna kupić za sumę około
30-40 zł/szt. Całość powinna dać się zrobić za 100.

[...]
> 3. Ograniczona "mobilność" peceta
[...]
Fakt. Ale - coś za coś ! :-).

[...]
> 4. Duże straty mocy i hałas w przewodach wentyalzcyjnych o
małym
> przekroju - alternatywa znaczne przekroje i wolniejszy przepływ
[...]
Zgoda. Tyle, że można by to wszystko dokładnie policzyć przed
rozpoczęciem realizacji. Po za tym - z hałasem można walczyc -
stosując np. komory tłumiące, zainstalowane bezpośrednie przed
wejsciem przewodów do pomieszczenia. Tak się robi w zastosowaniach
przemysłowych.

[...]
> Wystarczy tylko przedłużyć przewody (tu pewnie są jakieś
ograniczenia?).
[...]

Proporcjonalnie do wydłużenia przewodów należałoby zwiększyć ich
przekrój. Czyli masę, cenę ... Po za tym - obawiałbym się, że
przetwornice impulsowe + długie przewody, zwłaszcza nieekranowane,
wszystko to mogłoby zachowywać się dość "nieciekawie".

[...]
> A gdyby zamiast jednego wentylatora zastosować dwa:
> - jeden odyginalny - wywiew z zasilacza na zewnątrz
> - drugi dodatkowy wciągający powietrze z obudowy do zasilacza
> przy połączeniu szeregowym po 6V na każdy!
[...]

OK, tylko, ze ja proponowałbym raczej zasilanie poprzez regulator
napięcia, pozwalający zasilać wiatraki 7V. Dla słabszych,
zuzytych, zabrudzonych wiatraków 6V może czasem nie wystarczyć.

[...]
> Czy układ zasilacza wytrzymałby takie obciązenie?
[...]

Oczywiście ! Przecież i tak zasilacze PCtowskie mają duuzy zapas
mocy, zaś takie wentylatorki pobierają przy 12V jakieś 100 - 200
mA.

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski