Re: Sensowna rozdzielczosc druku dla drukarek atramentowych HP (z Photo REt III) i Lexmark

Autor: Artur Malkiewicz (artur_malk_at_poczta.onet.pl)
Data: Mon 28 Jan 2002 - 16:38:33 MET

Użytkownik "Piotr Fonon" <fonon_at_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
> W Przypadku HP i Lexmarka stosowana jest jak mi się wydaje odmienna
technologia
> druku barwnego. Piszšc "sensowna rozdzielczość" miałem na myśli takš
> rozdzielczość, przy której uzyska się pełnš paletę barw dostępnš w pliku
> 24bit-RGB lub 8-bit gamę szarości. Nie znam się na druku barwnym i stšd
moje
> pytanie. Przypuszczam, że przy maksymalnych rozdzielczościach, paleta barw
może
> być ograniczona, a mnie zależy na wiernej reprodukcji typu
fotograficznego.

Wracamy więc do problemu instrukcji. Znajdziesz a przynajmniej powinieneś
znaleźć tam opis profilu kolorów i optymalnych ustawień relacji
monitor-drukarka. Bez ustawienia profilu kolorów to co widzisz na ekranie
będzie odbiegało od tego co widzisz na wydruku.
Problem wydruku sprowadza się do samego mechanizmu druku w HP i Lexmarku
stosowana jest ta sama zasada choć nico inaczej zrealizowana. Mowa tu o
technologii bubble jet. Wydmuchu kropli atramentu pęcherzykiem pary. I
mieszania się atramentu. Im lepiej mają drukować tym robią to wolniej
(lepsza jakość więcej pęcherzyków i kropli). Obie drukarki radzą sobie
nieźle tak gdzieś do rozdzielczości 300 DPI. Deklaracje o większych
możliwościach kłócą się z ograniczeniami technologii, te skubane prawa
fizyki. Leprze parametry mogą mieć i mają np. ceramiczne głowice EPSON-ów.
Lub zmiana technologii na druk termosublimacyjny. W HP czy Lex-ie decydują
poza samą konstrukcją, czyli precyzją tworzenia i sterowania kroplą
atramentu, materiały czyli zachowanie parametrów głowicy w czasie,
zapychanie i rozkalibrowywanie się dysz, rodzaj atramentu jego starzenie,
krzepliwość, lepkość, oraz podłoże na które pada kropla (nie może być
nasiąkliwe najlepsza jest specjalna folia). Jeśli porównamy modele drukarek
z tej samej "półki" to ich parametry będą zbliżone. Deklaracje o wyższości
tej czy tamtej są nieco niecelowe. Dlatego, że parametry wymiennych głowic
zmieniają się w czasie i zależą od zbyt wielu czynników. Po prostu na
zjechanej głowicy z zatkanymi dyszami to i 100DPI w szarościach będzie
wyglądało fatalnie.

Uważam ( myślę, że można się ze mną spierać), że jako maksymalne parametry
dla druku w systemie bubble jet należy przyjąć rozdzielczość 300DPI i 16 mln
kolorów. Słyszałem, choć sam nie zaobserwowałem, że przetwarzanie obrazów w
systemie CMYK daje leprze wyniki niż w RGB. CMYK jest systemem odwzorowania
barw w przełożeniu na kolory farb drukarskich (Cyran, Margenta, Yellow i
Czarny) czyli tak jak w naboju od drukarki.

Artur