FireWire, video, PCI - kto wie

Autor: Jag (jagjj-no_at_spam.mail-x-change.com)
Data: Thu 24 Jan 2002 - 17:44:59 MET

Z okazji pojawienia się niezbyt drogich kart PCI z interfejsem
FireWire chciałbym zaopatrzyć się w coś takiego w celu
wykonywania prostej edycji filmów video z kamery cyfrowej
z wyjściem i wejściem DV.

Nie używałem jeszcze ani nie widziałem z bliska takich
kart i dlatego mam kilka pytań. Główne - czy to działa.

Mam tu komputer z Celeronem 633, płytą z chipsetem VIA,
dysk Maxtor 60GB działający (jak pisałem w innym wątku)
z prędkością ok. 13 MB/s, Win98 first edition.

Od karty oczekiwałbym możliwości:
* ściągania pojedynczych kadrów,
* przesyłania sekwencji video w pełnej rozdzielczości PAL
  i z pełną prędkością (50 półobrazów/s po 720*288 pikseli każdy)
  oczywiście z dźwiękiem i oczywiście w obydwie strony
  (z kamery do komputera i z powrotem).

Na stronach firmy HDP znalazłem opis karty DVmax:
http://www.hdp.com.pl/DVMAX/dvmax.htm

Wyposażona jest ona w "szybki programowy codec DV".
Dlaczego taki codec w ogóle jest potrzebny? Przecież chciałbym
dane z kamery w postaci cyfrowej i niezmienionej, takiej
jak na kasecie, nagrać do pliku.
* Czy "codec DV" zamienia format DV na coś innego?
* Czy z tego wynika, że po ściągnięciu filmu z kamery
  na dysk i nagraniu go z powrotem nie otrzymam dokładnej
  kopii, tylko dwukrotnie przepuszczoną przez "codec DV"
  (i dwukrotnie zniekształconą)? Nie na tym miała polegać
  cyfrowa obróbka...

Inne pytanie: według opisu DVmax, minimalne wymagania to
"twardy dysk UltraDMA 66 lub 100 (7200rpm) lub SCSI".
Z czego to wynika, jeśli z kamery dociera około 3.5 MB/s?
Po co dziesięciokrotnie szybszy dysk?

Dodatkowo: "Nie zalecamy stosowania płyt głównych wyposażonych
w chipsety firmy VIA , gdyż przypadku niektórych chipsetów
tego producenta odnotowano problemy z poprawną współpracą
z kartami video". Akurat mam płytę z chipsetem VIA...
(http://www.hdp.com.pl/strona/wymagan.htm)

Na Allegro znalazłem inne karty, np.:
http://www.allegro.pl/showitem.php?item=3776330
http://www.allegro.pl/showitem.php?item=4032039
Niestety bliższych informacji o tych kartach nie ma.

Czy ktoś używa karty podobnej np. do tych z Allegro i mógłby
napisać, czy wygląda to sensownie?

Pozdrawiam
Piotr

--
Zabezpieczenie antyspamowe: w moim adresie nie ma cyfr