Re: padniety (?) CD-ROM

Autor: Artur Malkiewicz (artur_malk_at_poczta.onet.pl)
Data: Wed 23 Jan 2002 - 10:38:30 MET

Użytkownik "Grisza" <griszas_at_box43.pl> napisał w wiadomości
> Witam!
>
> Wpadl mi wlasnie w rece CD-ROM LG 24x, ktory to czasami "zauwaza" plytke,
> ale o wiele czesciej - nie ;) Oczywiscie rozebralem go i calosc wyglada
tak,
> ze jak wkladam plytke, to chwile nia kreci po czym staje. Po kilku(nastu)
> wyjeciach i wlozeniach plytki w koncu cd-rom startuje. W zwiazku z tym
> pytanie: czy ktos sie spotkal z czyms takim, no i co wazniejsze: czy wie
> ktos jak to to naprawic ? :)

Moim zdaniem problem tkwi albo w napędzie suportu lasera, w optyce lub w
samym laserze.
Napęd zawsze po włożeniu płytki chwilę nią kręci aby odczytać nagłówek,
rozmiar itd. jeśli mu się to nie uda to jej "nie widzi" kolejny raz próbuje
dopiero po wyjęciu i ponownym włożeniu. Jeśli po kolejnym wyjmowaniu i
wkładaniu płytki w końcu ją czyta to dobry znak. Oznacza to, że elektronika,
laser, suport lasera i ogniskowanie działają.
Zapewne soczewka jest brudna, wyczyść ją denaturatem i bardzo miękkim
pędzelkiem. Nie szmatą czy papierem bo uszkodzisz delikatny mechanizm
ogniskowania, ostrożnie ze sprężonym powietrzem też jest niebezpieczne.
Jeśli to nic nie da to sprawdź :
1. Zdejmij obudowę tak by było widać oczko lasera i sprawdź (bez wkładania
płyty) czy po zamknięciu kieszeni laser za każdym razem "szuka" płytki
(suport działa). Zaobserwuj czy soczewka "szuka" ścieżek, czy robi drobne
ruchy (działa ogniskowanie).
2. Na różnych płytach sprawdź czy napęd je jednakowo czyta. Najlepiej
powinien czytać oryginalne tłoczone płyty (białe), nieco gorzej wypalane
srebrne, słabiej zielone najgorzej niebieskie. To jest normalne. O słabym
laserze będzie świadczyło jeśli wcale nie czyta niebieskich i zielonych
bardzo rzadko srebrne wypalane i nie zawsze tłoczone.
3. Jeśli napęd raz czyta raz nie każdą płytę to sprawdź mocowanie suportu
lasera. Prowadnice i plastikową śrubę która przesuwa suport, wyczyść je,
przemyj dyktą i nasmaruj smarem silikonowym być może są zatarte i stawiają
zbyt duże opory.

Jeśli nic nie pomoże to wywal ten napęd i kup nowy.

Artur