Re: Jaki maksymalny rozmiar moze miec FAT32?

Autor: PeJot (kpejot_at_skrzynka.pl)
Data: Wed 02 Jan 2002 - 18:03:58 MET

Użytkownik oswald <oswald_at_icpnet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych napisał:a0qar2$ksu$1_at_onyx.icpnet.pl...
> 8gb ? na pewno nie...
>
> cytuję :
>
> While under FAT16 the absolute maximum size any single partition
> could be is 2 GB (2048 MB), FAT32 supports partitions up to 2 TB
>
> members.aol.com/don5408/drivespace/part_fat32.html

Nie bierzesz jednak pod uwagę maksymalnej ilości obługiwanych cluster'ków.
Dla fat16 było to 65520 (ze względu na coś tam nie było pełnego 2^16).

Dla fat 32 nie jestem pewny jaka to liczba ale po przeliczeniu logarytmów dla
ogólnie powtarzanych przedziałów wychodzi mi że 2^21 ale chyba naprawdę jest
max 2^24 a te max 2TB pojemności można osiągnąć jeżeli cluster ma wielkość
128KB (2^24 * 128KB).
Czyli na dzień dobry fdisk jakby nie udostępnia maksymalnej ilości jednostek.

BTW.
To że są mniejszej klastry oznacza oszczędność miejsca
ale też to że moduł systemu odpowiedzialny za obsługę
systemu plików musi wykonać więcej operacji na jednostkach.

PeJot