Re: Filtr na monitor

Autor: Dariusz (dariusj_at_poczta.onet.pl)
Data: Mon 03 Dec 2001 - 23:49:15 MET

Aleksander Starczewski wrote:

> Jak to jest naprawdę z filtrami na monitor? Czy rzeczywiście oprócz "braku"
> refleksów odbitego światła rzeczywiście chronią wzrok jak to opisują ich
> producenci? Pytam osoby dobrze orientujące się w temacie.

Wiele lat temu byla wielka kampania filtrow do monitorow i konkurowanie
2 producentow na polskim rynku, gdyz o ile pamietam, filtry mialy byc
obowiazkowo zakladane w zakladach pracy. Czyli rynek obejmowal milion
a moze i wiecej sztuk filtrow na monitor.
Teraz sie sytuacja uspokoila, poniewaz monitory spelniaja te szwedzka
norme i dodatkowo maja filtr wbudowany w sam monitor.

Ale poniewaz najwazniejsze jest zdrowie i dobry wzrok, to ja robilem
tak, odwiedzalem wielu informatykow, administratorow, siedzacych caly
dzien przy kompie i patrzylem im w oczy i na monitory.
I spotykalem administratorow siedzacych przy super monitorach 19"
spelniajacych wszelkie normy, a pomimo tego nosili grube okulary i
przecierali czesto oczy.
Ale spotykalem tez takich, ktorzy siedza przy starych monitorach,
oswietlenie jest kiepskie, jest filtr, kontrast jest zmniejszony i nie
slepna.
Zatem po wielu latach rozmow i doswiadczen doszedlem do wniosku ze
istotna jest jakosc monitora, ale takze i przede wszystkim jego ostrosc
i gdy duzo piszesz, uzywanie czcionki 12-13, znaczy czym mozliwa wieksza
tym lepsza.
A z filtrem jest teraz tak, ze nie spotykam filtrow na nowych
monitorach, ale musisz sie sam przetestowac i zobaczyc kiedy dostajesz
oczu czerwonych jak krolik.
Po ilu godzinach pracy przed monitorem, z jakim kontrastem, czy z
filtrem czy nie itd., czy monitor 15" czy 17-19" czy LCD, czy czcionka 9
czy 11,12,13 a moze i wieksza.
Ale wypada jednak indywidualnie zapytac tych, ktorzy wzrok stracili od
siedzenia przed monitorem i tych ktorzy mimo siedzenia maja wzrok
doskonaly.
To jest wiedza pierwzej wody, ktora trudno wyczytac z ksiazek.
Zasadniczo filtr dziala tak, ze obniza jasnosc obrazu i albo ja
dodatkowo zwiekszasz, albo sie przyzwyczajasz do mniejszej.

I dodatkowo wazna jest odleglosc oczu od monitora, czym mozliwie wieksza
i nie meczy oczu, tym lepiej.

Oczy masz jedne i dlatego warto nad tym tematem pomyslec dluzej.
Przeciez jezeli uznasz ze dodatkowy filtr zapewnia ci wiekzy komfort
pracy i brak zmeczenia i lepsza ochrone wzroku to trudno aby ktos
decydowal za ciebie.
I tak pelne efekty beda znane za 5-10-15 lat.

Zatem zapytaj sie okulistow, na grupie medycyna i obserwuj innych.
Jezeli nie maja czerwonych oczu, nie maja czerwonych zylek na galce oka,
nie nosza okularow a pracuja wiele godzin i od wielu lat, to mozna
podejrzewac ze albo sa odporni na szkodliwe wplywy, albo maja optymalny
monitor.

Jacek