Re: i815 vs. Via 133

Autor: KED (Krzysztof.Dmytrow_at_uoo.univ.szczecin.pl)
Data: Wed 24 Oct 2001 - 15:42:37 MET DST

> Intel 815
> czy
> Via Apollo Pro 133
> Chodzi mi ogólnie o architekturę, wydajność i stabilność.

Architektura: VIA - klasyczne połączenie mostka północnego z
południowym, i815 - nie pamiętam dokładnie, ale w tej serii Intel zerwał
z klasyczną konstrukcją mostków północnego i południowego i wprowadził
HUBy (jeżeli cos omijam, to proszę mnie poprawić) komunikujące sie
pomiedzy sobą za pomocą teoretycznie szybszej magistrali. Dodatkowo i815
to też zintegrowaną kartę graficzną.
Wcześniej napisałem o teoretycznie szybszej magistrali, bo w testach
wydajności VIA Apollo Pro 133A wypada na takim samym poziomie, co i815.
Stabilność - zależy raczej od producenta płyty, niz od chipsetu. Jeżeli
kupisz dobrą płytę (jakiegoś ASUSA, czy Epoxa) zarówno na VIA, jak i na
i815, to na pewno nie zauważysz różnicy w stabilności.
Wiem, że wiekszość grupowiczów poleci i815, ja jestem zwolennikiem VIA z
tej prostej przyczyny - mam w domu komputer na VIA (juz drugi) i nie mam
z nim najmniejszych kłopotów. Odkąd zainstalowałem na nim W2k, to nie
miałem jeszcze ani jednago zawieszenia się systemu (a jest to już kilka
miesięcy).

pozdrawiam
Krzysiek