Re: Low-level format?

Autor: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne (smolik_at_stanpol.com.pl)
Data: Fri 21 Sep 2001 - 17:58:03 MET DST

On Fri, 21 Sep 2001, Qba wrote:

>+ > Co to jest?
>+
>+ napewno jest to formatowanie niskiego poziomu;

 Nie śledziłem wątku, nie bić...

>+ ...ale nie wyczytalem nigdzie o tym,
>+ ze procedura ta "odbudowuje" fizyczna strukture twardziela (?!)
>+
>+ gdzies przeczytalem, ze zapisuje wszystkie fizyczne sektory,
>+ kazdy wartosciami zerowymi,

 Hmm. zazwyczaj bywał to wzór hex A5 czy jakoś tak, a nie
same zera :)
 Natomiast co do "struktury" - to to nie jest prosty zapis !
 Owszem, *dziś* często spotyka się programy zamazujące
dysk i twierdzące że to jest low-level format - ale to
jest nieprawda; owszem, *przy okazji* LLF trzeba było
zniszczyć dane i czymś zapisać obszar danych w sektorach...
 LLF polega na zapisaniu "od zera" znaczników 'wiodących'
sektorów - i poczynając od dysków w okolicy 1GB *nie da*
się zrobić poza fabryką !
 Dyski, w których to się *jeszcze* dawało zrobić spowodowały
taką ilość reklamacji (no, dysk nagrywał znaczniki, a co mu tam,
tylko ponieważ pozycjonowanie mechaniczne ma rozrzut ZNACZNIE
przekraczający dokładność ścieżki wiodącej - to w wyniku
otrzymywało się dysk o ZNACZNIE mniejszej pojemności !)
że producenci najpierw starannie ukryli taką możliwość -
a teraz pewnie nie dają wcale.

 Inna sprawa że PRZEWAŻNIE wystarczy zapisać wszystkie sektory
od nowa (właśnie - zamazać cały dysk czymkolwiek, np. zerami
- co robią programy dostarczane przez producentów i podobne)
żeby przy okazji 'wyczyścić' błędy dysku.
 ALE... jeśli uszkodzeniu uległa powierzchnia wiodąca...
to chyba tylko nowy dysk :(
 Nie wiem jakie pole trzeba przyłożyć żeby skasować ("z zewnątrz")
zapis na współczesnym dysku - sądzę że *przypadkiem* się tego
po prostu nie da zrobić !
BTW: program FORMAT wykonuje LLF dla dyskietki :)

>+ ale reki se uciac nie dam :(

...i dobrze, wątpliwości czy to podlega karaniu nie zostały
rozwiane[1] ;)

>+ Pozdrawiam,
 Wzajemnie, Gotfryd
[1] - pl.*.prawo, subject ze słowem "sterylizacja", pytanie:
 "karaniu podlega kto [...] okalecza człowieka" - a jeśli
 ktoś okalecza SIEBIE ?