Re: Dziwolągi w testach CHIP-a ?

Autor: b_b_g_at_poczta.onet.pl
Data: Thu 13 Sep 2001 - 09:28:06 MET DST

> Samsung SyncMaster 700IFT w CHIP-ie 01/2000 w teście monitorów zajął w kat.
> POWER 26 miejsce, ten sam model w TOP 10 jest dzisiaj na 1 miejscu jak to
> wytłumaczyć.

Wg moich spostrzezen w "Chipie" jest to _jak_najbardziej_normalne_. Oni maja
chyba jakies swoje wewnetrzne normy na minimalna ilosc niscislosci i bledow w
kazdym numerze. I jesli ktorys z nich sie nie wyrobi, to biada mu... Kit
trzeba wciskac i juz! ;)

Z tego co pamietam, to wlasciwie chyba w kazdym numerze "Chipa", ktory
przegladalem (bo czytac tego od dechy do dechy sie nie da), "z marszu" zauwazam
kilka niescislosci lub bledow i to nawet takiego kalibru jak sprzecznosci w
jednym artykule (zwlaszcza testy w tym celuja), bywa ze i na tej samej stronie.
Przyklady z numeru 9'2001:
1. chocby test coolerow: str.54 -> wykres skutecznosci past termoprzewodzcych ->
Spire 5C12B3, ktory w tabelce powyzej (uporzadkowana jest wg wydajnosci) jest
zdecydowanie mniej wydajny niz CAK38, uzyskuje nizsze temperatury; no, tu akurat
te sprzeczne informacje rozrzucone sa na trzech stronach, ale redaktorzy zapewne
poprawia sie w przyszlosci; ;)
2. str.175, ramka "Dla Windows CE" opisuje programy dla PDA z CE, a co jest na
zdjeciu? Palm Vx, do ktorego za cholere nie udaloby sie wcisnac takiej ciezkiej
kobyly jak WinCE;

Byc moze mam strasznego pecha ale we wszystkich obydwu tematach ;), ktore
zainteresowaly mnie w tym numerze, znalazlem irytujace bledy (skutecznosc
popelniania bledow przez Chipa: 100% ;) ). Niestety... jak siegam pamiecia, to
przegladnie Chipa _zawsze_ wywolywalo u mnie irytacje, bo - powtarzam sie, wiem
- z marszu zwykle znajduje kilka bledow.

Ciekawy jestem, czy to bezczelnosc ("...ci [cenzura] i tak wszystko kupia..."),
czy zwykla niekompetencja i brak profesjonalizmu "redaktorow" Chipa?
Zdarzaja sie tez artykuly, na podstawie ktorych mozna stwierdzic jednoznacznie:
autor kompletnie nie orientuje sie w temacie, wie tylko, ze gdzies dzwonia, ale
gdzie? Nie moge niestety podac przykladu, bo nie chce mi sie z tak blachego
powodu przerzucac ilus tam numerow Chipa. Pamietam jednak, ze trafilem kiedys na
taki kwiatek.

A dlaczego zagladam do niego? Zaprenumerowalismy to (i PCWK) w pracy na probe,
no i dla krazkow CD. Sam prenumeruje Entera, wiec nie chcielismy dublowac
czasopism, a za to rozszerzyc "horyzonty" mozliwosci. Straszliwy blad, zmienimy
to wkrotce! Sposrod tych trzech czasopism Enter stanowczo odstaje jakoscia i
poziomem artykulow. Czytajac artykuly w Chipie za czesto odnosze wrazenie
infantylnosci i jakiejs takiej naiwno glupiej stronniczosci autora. Podobnie z
PCWK. Nie odczuwam tego z Enterem. Ale, aby oddac choc odrobine wiernie moje
odczucia, to dodam, ze i Enter juz nie jest ten sam, co na poczatku. Kiedys
czytajac metodologie testow mozna bylo sie sporo nauczyc. Dzisiaj, nie dosc, ze
testy sa mikre (nie... no... ilosc sprzetu testowanego przytlacza, ale co z
tego, skoro nie wiadomo, jak to zrobili, a wiec, czy te testy sa wiarygodne), to
i malo na czym jest oko zatrzymac (moze za duzo juz wiem ;) ).

> Pytanie jest skierowane przede wszystkim do redaktorów
testujących
> monitory w moim ulubionym miesięczniku. Czy testy monitorów wogóle mają sens
> skoro wyniki są tak różne w zalezności od egzemplarza. a może to zależy
jeszcze
> od czegoś innego? Pytam bo chcę kupić ww. monitor.

Czasami slysze komentarze miedzy sprzedawcami na gieldzie typu w stylu "O rany
chyba w Chipie znowu jakis test dali, bo ten chlam idzie jak woda" (nie
chodzi tu bynajmniej o akurat ten monitor, ale chlam w sensie ogolnym, np.
napedy CD-ROM, ktorych nazw producentow prawdopodobnie nikt w Polsce
wczesniej nie slyszal itp. itd.)

Czasopisma nie sa najwiarygodniejszym zrodlem informacji. Lepiej pogrzebac w
Internecie i popytac na grupach newsowych. Ale i tam trzeba umiec spojrzec
krytycznym okiem na informacje.

BBG