Re: RAID ?!

Autor: Wonder (wonder34_at_poczta.fm)
Data: Sun 09 Sep 2001 - 16:55:08 MET DST

> Mam dylemat, ktos gdzies poruszyl temat, ze plyty na VIA
> produkuja czasem jakies bledy przy przeplywie danych
> miedzy dyskami IDE. Czy to w ogole prawda? Innym pytaniem

Zdarzało się to na płytach z mostkiem 686B. Rzadko i tylko
przy przesyłaniu dużych plików. Nowe Biosy wyeliminowały
ten problem. VIA 1in4432 też tu pomaga.

> aczkolwiek powiazanym jest to czy cos da mi kontroler RAID
> zintegrowany z plyta podczas gdy mam tylko jeden dysk ATA100 ?
> Czy poprawi on szybkosc? Wyeliminuje bledy? Czy tez nie
> bedzie mial zadnego zastowosania?

Płyty z mostkiem 686B obsługują standard ATA100. Ale kontroler
RAID się przydaje. Masz większe możliwości rozmieszczenia
urządzeń. Np. dysk ATA100 i CD na tym samym kanale będą
pracować z szybkością wolniejszego urządzenia. W przypadku
CD jest to przeważnie ATA33. Dysk sporo na tym straci.
Nagrywarka CD-RW też najlepiej gdyby była sama na kanale.
Ja mam teraz pięć urządzeń IDE, i bez RAIDa był by kłopot.
Też kiedyś dokupisz jakieś urządzenie, może dwa, pomyśl o tym.

Wonder