Re: Czy to prawda ze laser sie moze zuzyc?

Autor: Gayos (gayos_at_interia.pl)
Data: Wed 26 Sep 2001 - 20:29:15 MET DST

Użytkownik "Mariusz" <mariusz_at_cz.onet.pl> napisał w wiadomości
> Teoria teorią, ale faktycznie lasery w CD i nagrywarkach padają jak muchy,
> wystarczy się wybrać do jakiegoś serwisu....
> U nas na sieci, nagminne są awarie CD, czy nagrywarek w których wysiadają
> właśnie lasery.... Taka sama sytuacja jest w sprzęcie audio....... Jak
ktoś
> zgłasza awarię CD, to na 99 procent poleciał laser.... Dlaczego tak się
> dzieje? Nie wiem... w każdym razie pomaga wymiana całego modułu
> laserowego... I nie jest to wina brudnej soczewki itp. W większości
> przypadków laser po prostu nie świeci.

Padają, ale nie lasery. Nie myl lasera "diodowego" z czytnikiem płyt CD. Tak
się jakoś utarło, że ten czytnik to "laser". A czytniki CD nie widzą płyt w
większości przez zabrudzenia soczewki lub lusterka. Wyczyściłem już kilka
"wież" i kilka napędów CD. Statystycznie może niewiele, ale wszystkie
czytały płytki jak nowe. W przypadku dwóch CD-ROMów było nieco gorzej, bo
wcześniej ich użytkownicy (albo jakiś "serwis") tzw. podkręcał laser
trymerkiem, przez co go rozregulował.
Ażeby wyczyścić lusterko, trzeba podnieść soczewkę. Często jest to sprawa
prosta, czasem trzeba odlutować przyłącza. Potem wyczyścić lusterko
(izopropanolem) i złożyć. Wymaga to delikatności, ale nie jest niemożliwe.
Tylko czasochłonne i wymaga cierpliwości i trochę rozeznania.
Ale nie zaprzeczam, że laser może się również uszkodzić.

--
Grzesiek Gajewski
gayos_at_interia.pl