Re: co jest z ta temperatura ?!?!

Autor: Artur Orlowski (arturo_at_edu.com.pl)
Data: Sun 02 Sep 2001 - 16:25:02 MET DST

Larus wrote:
> No przeciez nawet mnie zacytowales - wlasnie to tam napisalem...
> Tylko nie bardzo nie wiem co masz na mysli jako elementy termoczule -
> dioda jest zawsze taka sama - kwestia jak plyta sczytuje ta
> temperature..

  Tak, ale dwa procesory o IDENTYCZNEJ temperaturze moga dawac troche
inny opor na pinach diody termicznej. Co plyta jednoznacznie
zinterpretuje jako rozna ich temperature. Mam na mysli FIZYCZNA roznice
w samych parametrach diody w procesorze (elementy termoczule maja
wlasnie duzy samoistny rozrzut parametrow).

> Nie rozumiem o co ci chodzi - o to ze nie bardzo mozna porownywac
> wynikow temp. PIII z diody miedzy roznymi plytami ?

  Tak. Wspominales, ze w AMD wyniki nie sa wiarygodne, bo pokazuja
niezbyt dokladnie rzeczywista temperature. A sam wczesniej pisales, ze
to nie ma dla Ciebie znaczenia.

> Jesli tak - to blad jest duzo mniejszy niz na plytach pod AMD
> A mi chodzi o fakt, ze z diody masz zawsze dokladna temp. CPU

  Wlasnie nie. Jak juz wspomnialem, nawet diody wbudowane w jadro maja
duzy rozrzut parametrow i praktycznie kazdy procesor wymagalby
kompensacji, by podawac dokladna temperature w C. Chociaz jako typowe
czujniki przegrzania, nie potrzebuja tego i dlatego nikt tego nie robi.
Jednak w tym momencie, gdy chcesz otrzymywac dokladna temperature w
stopniach, w przypadku diody na kabelku skompensowac ja jest latwo
(mierzysz nia cokolwiek o znanej temperaturze - chocby temp. ciala). Ta
wbudowana - trudno, bo musialbys jakos dokladnie ogrzac jadro procesora
(zamiast po prostu samej diody na kabelku) do dokladnie znanej
temperatury i spojrzec, jak ja identyfikuje wbudowana dioda i policzyc
poprawke.

> Tylko pod AMD.

  Patrz wyzej.

> A moze powiesz mi skad producent ma wiedziec jaka temp.
> ma uklad ? Wrozki jakies z nich ? To jest po porstu niemozliwe...

  Producent zna konstrukcje wlasnej plyty i jest w stanie na podstawie
badan dokladnie okreslic parametry rozchodzenia sie w niej ciepla, a
przez to odpowiedniej poprawki. I to wlasnie robia producenci
wprowadzajac nowe BIOSy z tymi poprawkami.

        Artur