Re: Poczatkujacy

Autor: Daniel Jaworski (danielj_at_poczta.fm)
Data: Fri 20 Jul 2001 - 17:46:01 MET DST

Iraz wrote:

> Prosze o pomoc
> Czy ktos moze mi wyjasnic czym jest "Firewall" i "Proxy Server"

Juz wyjasniam:
firewall - doislownie to: scaina ogniowa, a w praktyce: oprogramowanie
(np. "kawalek" jadra systemu Linux, narzedzie firmy Norton), blokujace
dostep do okreslonych portow (twojego komputera, komputera na ktorym
dziala firewall lub innych komputerow) przez okreslone (badz wszystkie)
inne komputery, blokowanie dostepu odbywa sie poprzez decyzje o
routowaniu (badz nie routowaniu) okreslonych polaczen, w praktyce urzywa
sie firawall'a do zabespieczania sieci (np. korporacyjnych) przed
niepowolanym dostepem.

proxy server - serwer poœredniczacy - komputer, program, urzadzenie
ktore posredniczy w wykonywaniu czegos (njaczesniej w polaczeniu HTTP z
serwerem WWW - wyglada to tak: Twoj komputer laczy sie z proxy serverem
i kaze mu sciagnac strone www.costam.com, proxy server scaiga ja (tak,
jak by sam chcial ja "obejzec") i wysyla ja do Ciebie). Servery proxy
moga pamietac ostatnio urzywane strony (efekt jest taki, jak urzycie
cache w przegladarce internetowej, tyle ze cache na serwerze proxy ma z
regoly kilka(dziesiat)(set) gigabajtow). Poza tym serwery proxy moga
czasem zapewniac lepszy routing (gdy, sa wlaczane do kilku sieci, lub
duzego systemu cacheujacego). IMO najpopolarniejszym serwerem proxy HTTP
jest Squid. Serewry proxy moga posredniczyc w wielu innych uslugach
(FTP, IRC - tzw. socks proxy, mail - tzw. mail gateway). W zasadzie
wszystkie "urzyteczne" protokoly urzywane w Internecie mozna udostepniac
przez odpowiednie proxy.

Pozdrawiam!

--
Daniel