Re: monitory a regulacja kontrastu

Autor: Tomasz Kochmanski (nospam-kochmans_at_polbox.com)
Data: Mon 02 Jul 2001 - 13:02:51 MET DST

Domino wrote:

> czy ktos z grupowiczow uzywa wogole regulacji kontrastu w monitorze? zwykle
> uzywa sie ustawienia na 100%, zastanawiam sie w jakim stopniu takie
> ustawienie skraca zywotnosc kinekopu - czy ma wogole jakis wplyw (jasnosc na
> pewno ma). jaki jest sens implementacji takiej funkcji jak kontrast skoro
> kazdy uzywa maksymalnej wartosci - no chyba ze nie kazdy

Ja mam kontrast ustawiony na 50-55 gdy pracuje z wysoko kontrastowymi
programami (np. Word), a do grania 60-80 (w zaleznosci od gry i pory
dnia).

> druga sprawa to jak to jest z ta max rozdzielczoscia w monitorze
> u mnie np. pisze 1280x1024 - czy to znaczy ze maska (szczelinowa) sklada sie
> z 1280 pionowych szczelin?

Nie.

> jaka jest optymalna rozdzielczosc dla monitora?

O tym powninien poinformowac producent (w instrukcji, na stronie www,
itp.). Wszystko zalezy od rozmiaru plamki.

> wg. mnie taka gdy kazdy piksel ekranu odpowiada tylko jednemu 'pikselowi'
> luminoforu.
>
> moj monitor ma w prawym dolnym rogu rozjechane skladowe RGB - np. gdy ekran
> jest caly bialy, w pr. dolnym rugu skladowa R jest o 1 linie nizej od
> wlasciwego obrazu. czy jest to wada fabryczna? monitor jest nowy (ma 2 dni),
> kupiono wysylkowo

To sie nazywa blad konwergencji i jest niestety dosc czesta wada
wystepujaca w monitorach. Podobno normy techniczne dopuszczaja
odchylenie 0,6 mm w rogach i 0,5 mm na srodku. Jesli ci to zbytnio nie
przeszkadza, to sie nie przejmuj.