Re: Athlon warianty + plyta

Autor: Adam Czajka (adamc_at_snn.com.pl)
Data: Thu 24 May 2001 - 12:48:16 MET DST

hej Jacku

Jacek wrote:

> Jest potrzeba bo jakos sie do Athlona przekonuje powoli i mimo wpadek
> czipsetowych VIA jakos kwestia wydajnosci nie jest mi obca.
> Slyszalem zatem o dwoch wersjach Athlona (200 i 266 MHz).
> Czy roznica w taktowaniu FSB ma duze odniesienie na wydajnosci?
> Czy sa/beda w najblizszym czasie dostepne plyty pod athlona dwuprockowe?
> Jakie czestotliwoci sa obecnie dostepne dla plyt glownych - chodzi o to czy
> kupujac A. 1.33 bedzie to max dla plyty czy bedzie mozna wsadzic cos
> wydajniejszego pozniej.
> Jak z pamiatkami. czy standardowo jest obsluga DDR i czy jest roznica w
> [...]

chyba nie spodziewales sie, ze i tu sie na mnie natkniesz?
ale niespodzianka! chyba ze masz mnie w kl to sobie tego
nie przeczytasz.

a wracajac do tematu to:
po ostatnich doniesieniach o wplywie temp. jadra na wydajnosc P4
moze sie okazac, ze wybranie AMD bedzie dobrym pomyslem.

Athlon faktycznie wystepuje w 2 wersjach FSB 200 i 266, co pociaga
za soba taktowanie szyny pamieci na 100 i 133. roznica w wydajnosci
moze byc porownywalna do roznicy wydajnosci komputera opartego na
np. P3800 (8x100) a P3800 (6x133).

istnieje plyta 2 procesorowa na chipsecie AMD760MP, ale jest u nas wciaz
niedostepna i raczej dlugo nie bedzie :(

wiekszosc plyt glownych obslugujacych FSB266 ma maxymalny mnoznik
12.5 co (czysto teoretycznie) daje ci 1.66, ale czy taki procesor obsluzy
i czy nie obsluzy jednak szybszego okaze sie dopiero jak go wlozysz.
napisal juz o tym p. Radoslaw Sokol.

obsluga DDR wystepuje tylko na plytach obslugujacych DDR ;)
sa (tak slyszalem) plyty obslugujace oba rodzaje pamieci, ale mowi
sie o tym rozwiazaniu, ze nie jest najlepsze dla wydajnosci DDR.
nie da sie stosowac jednoczesnie na tej samej plycie RRD i SDRAM.
po za tym obecnie produkowane plyty nie wykorzystuja w pelni zalet
DDR i roznice w wydajnosci, zreszta jak sie okazuje niewielkie
nie sa zadawalajace. jako ilustracja moze sluzyc informacja z ASUSa
i MSI, ze nie zamierzaja przestawiac calej produkcji na plyty z DDR,
a obecny udzial takich plyt (ok. 20%) nie zostanie zwiekszony ze
wzgledu na male zainteresowanie odbiorcow detalicznych.
tak ze przyjdzie nam jeszcze poczekac na jakas rewolucje w pamieciach.

trzeba tez zwrocic uwage na obsluge macierzy dyskowych RAID 0/1,
moc zasilacza, uklad zlaczy, uklad gniazd IDE i prowadzenie tasm
do dyskow, ustawienie elementow dyskretnych wzgledem gniazda
procesora (trzeba jakos wcisnac ten wielki radiator), moc zasilacza
(ach te grzalki z logiem AMD) itp. rzeczy.

co do stabilnosci to proponuje rowniez zwrocic sie do fachowca,
byle nie z Optimusa ;)
a moja opinie na temat sprzetu do grafiki plaskiej znasz bardzo dobrze.

proponuje zwiedzic kilka wortali i ston poswieconym pecetom np.:

www.benchmark.pl
www.tweak.pl
www.pc.com.pl
www.kaktus.pl
www.hardware.hcp.pl
www.pl.tomshardware.com
www.chip.pl
(na chipa uwazaj, czasem jak cos palna to...)

i wiele innych

pozdrawiam
Adam Czajka