Re: Athlon warianty + plyta

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_iname.com)
Data: Thu 24 May 2001 - 11:40:02 MET DST

Hi,

Jacek wrote:

> Jest potrzeba bo jakos sie do Athlona przekonuje powoli i mimo wpadek
> czipsetowych VIA jakos kwestia wydajnosci nie jest mi obca.

Wpadek? :)) Intel może miał mniej wpadek, ale jak już, to takiego
kalibru, że spokojnie w tej dziedzinie może się równać z VIA :))
(wieszający się i820 MTH, "superwydajność" i820 z RDRAM, "poprawa"
wydajności i810 w stosunku do BXa i tym podobne...).

> Czy roznica w taktowaniu FSB ma duze odniesienie na wydajnosci?

Synchroniczna praca pamięci z FSB daje większą przepustowość
podsystemu pamięci niż w zestawieniu FSB100/MEM133. W zastosowaniach
profesjonalnych na pewno się to przyda.

> Czy sa/beda w najblizszym czasie dostepne plyty pod athlona dwuprockowe?

Są, ale na razie nie w powszechnej sprzedaży. Podejrzewam, że
jeszcze z pół roku co najmniej trzeba będzie poczekać, aż pojawią
się w Polsce. Jeśli w ogóle będą się pojawiać w handlu -- wszystkie
są na chipsecie AMD Am760MP, a AMD jest tak zawalony zamówieniami
na procesory, że na produkcję chipsetów mocy produkcyjnych już nie
nastarcza.

> Jakie czestotliwoci sa obecnie dostepne dla plyt glownych - chodzi o to czy
> kupujac A. 1.33 bedzie to max dla plyty czy bedzie mozna wsadzic cos
> wydajniejszego pozniej.

Tego niestety nigdy nie wiadomo. Większość płyt zawiera w instrukcji
klauzulę, że działa "z takim a takim i szybszymi", ale dopóki te szybsze
nie znajdą się na rynku, nie ma jak tego sprawdzić. Trzeba jeszcze wziąć
pod uwagę, że przez pół roku niecałe teraz nie będzie nowych Athlonów,
po czym na rynek wejdzie Palomino, które _ma_ działać w starych płytach
głównych, ale też żaden producent płyt nie powie w tej chwili na 100%,
że to będzie działało w akurat takim a takim modelu.

Generalna zasada brzmi: kupować płytę pod konkretny procesor, i tak
przy wymianie procesora pewnie trzeba będzie zmieniać płytę.
Jest to prawda tylko czasem, ale przynajmniej oszczędza rozczarować
w tych przypadkach, w których człowiek właduje się w płytę, która
akurat na skutek błędu/niechlujstwa jej projektanta nie pracuje z
szybszymi procesorami. Szczególnie, jeśli kupujemy jeden z najszybszych
dostępnych w danej chwili modeli.

> Jak z pamiatkami. czy standardowo jest obsluga DDR i czy jest roznica w
> wydajnosci w porownaniu z PC133?

DDR jest obsługiwane przez VIA KT266 i Am760, ale nie wnosi wielkiego
zysku wydajności. Lepiej kupić płytą na VIA KT133A i dać 2x więcej
zwykłego SDRAM. Ewentualnie można czekać na chipset SiS 735 -- jest
po wyposażeniu w DDRy naprawdę bardzo szybki.

> Aha komputer do ostrej grafiki raczej plaskiej - czyli stabilnosc,
> stabilnosc i stabilnosc.

Czyli: niech go składa fachowiec, niech go składa fachowiec i
niech go składa fachowiec :) To jedyny sposób na to, aby komputer
był idealnie stabilny.

--
| Radosław Sokół  |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/ |