Re: Krecenie Durona i wielki zawod :-((((

Autor: Adam Czajka (adamc_at_snn.com.pl)
Data: Mon 14 May 2001 - 14:45:40 MET DST

hey

".:Squall:." wrote:

> Witam
>
> [ciach]
> zapomnialem zapytac :))) po co zwiekszac to napiecie :))))))) (serio nie
> wiem)? Pewnei podneisienie bedzie mnie kosztowac temperatura ale co to
> da???? (bede mogl zwiekszyc mnoznik czy smao podniesienie napiecia podkreci
> mi procka :))?

po zwiekszeniu napiecia zasilania procesora bedziesz mogl
zwiekszac mnoznik na wyzszy i tym razem bedzie ci winda
chodzila. ale oczywiscie bedzie sie to wiazac z ciaglym
podnoszeniem napiecia, a to pociaga za sobe wieksze
wydzielania ciepla i wzrost temperatury.
mysle ze w pewnym momencie twoj wentylator moze nie wydolic
z jego odprowadzeniem (dlatego stosuje sie tak wyrafinowane
rozwiazania).
temperatura dopuszczalna zalezy od serii z jakiej pochodzi
twoj procesor, ale nie powinna przekracac 2/3 lub max. 3/4
nominalnej (z tego co mi sie do tej pory udalo zorientowac).
pomiarow nie dokonuj w biosie, bo nawet po kilku godzinach
nie osiagnie takiego poziomu jak po jednym 3dmarku, czy kilku
minutach ripowania do divixa.

oczywiscie dla tego procesora istnieje jakis poziom
przetaktowania, po ktorym juz nie da sie stabilnie pracowac
i wyzej nie przetaktujesz.

podniesienie napiecia samo nie podkreca, ale jest do tego
konieczne. wraz ze wzrostem czestotliwosci, zwieksza sie
ilosc zboczy co powoduje zwiekszenie gestosci pradu
przeplywajacego przez polprzewodnik, co pociaga za soba
zwiekszenie temperatury ukladu i jego opornosci.
zwiekszenie gestosci pradu wymaga oczywiscie zwiekszenia
energii dostarczanej do procesora, co mozna wykonac poprzez
podniesienie wlasnie napiecia, dodaje sie do tego efekt
zwiekszenia opornosci ukladu, ktory tez nalezy zniwelowac
aby poziom sygnalow przesylanych w tym ukladzie miescil sie
w granicach umozliwiajacych przesylanie informacji.
jesli nie zwiekszysz w tej sytuacji napiecia to w pewnym
momencie poziom sygnalu, czas jego trwania i czas narastania
zbocza beda zbyt zmienione i uklad bedzie generowal bledy
uniemozliwiajace prace, a nawet uruchomienie komputera.

"praw fizyki pan nie zmienisz" ;)

ja mam ten sam problem ze swoim D750 i musze sie zaopatrzyc
w lepszy wentylator, bo ten nie nadaje sie nawet do pracy
przy nominalnej czestotliwosci (ok 55st.C bez krecenia).

powodzenia
Adam Czajka