Re: Podsumowanie SB Live

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_iname.com)
Data: Thu 31 May 2001 - 11:01:56 MET DST

Hi,

Fela wrote:

> Chipset VIAKT133A posiada kilka bledow, ktore miedzy innymi wychodza przy
> wspolpracy z SBLIVE.

To nie są błędy. Te niby "błędy" to rozbieżności w implementacji
standardu PCI między Intelem a VIA -- Intel upraszcza specyfikację,
nie implementując niektórych mechanizmów, a VIA implementuje prawie
wszystko. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie durnota niektórych
programistów piszących sterowniki -- nie piszą sterownika "pod PCI",
a "pod PCI zaimplementowane w Intelu". Kończy się to tak, jak w
przypadku Vortexa 2 albo SB Live! -- karta nie dostaje szyny w
każdym momencie, w którym o to prosi (jak to jest w chipsetach
Intela), a zgodnie ze specyfikacją PCI musi czasem odczekać chwilę,
zanim ją dostanie. I albo się wiesza, albo trzeszczy lub piszczy.

Rozwiązanie już jest -- nowe sterowniki VIA 4in1 wyłączają
część mechanizmów różniących się w implementacji od wersji
Intela, przez co wiele kart przestaje odczuwać problemy. Jest
to jednak łatanie dziur zamiast naprawy sytuacji -- skoro są
programiści, którzy potrafią pisać sterowniki (vide Yamaha,
która nie gryzie się z niczym), to dlaczego Creative Labs na
przykład zatrudnia takich idiotów?

Proszę nie brać mojego tekstu jako jakiejś obrony VIA -- informa-
cje te to streszczenie wiadomości, które można znaleźć w kilku
porządnych artykułach technicznych opisujących "sprzętowo" źródło
problemów VIA z niektórymi urządzeniami. To jest jedyne pewne
źródło informacji -- krótkie notki z różnych serwisów informacyjnych
mogą człowieka jedynie do śmiechu doprowadzić...

Podsumowując: najnowsza wersja sterowników VIA 4in1 poprawia chyba
90% problemów z Live! na chipsetach VIA, przynajmniej na KT133/KT133A.
Nie wiem, jak jest z rodziną Apollo Pro -- należałoby poszukać w
sieci, ale podejrzewam, że też już problemów nie będzie.

Swoją drogą warto się zastanowić na przykład nad kartami z układami
Yamahy -- też mają dźwięk przestrzenny, standardowo mają lepsze MIDI,
karta dobrego producenta będzie grała bez szumów, a problemów
ze sprzętem nie będzie na pewno.

--
| Radosław Sokół  |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/ |