Re: troubles of RAM

Autor: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne (smolik_at_stanpol.com.pl)
Data: Fri 02 Mar 2001 - 14:03:19 MET

On Fri, 2 Mar 2001, Raffa wrote:

>+ Użytkownik Loan [...]
>+ > Witam
>+ > Tez mialem taki problem na swoim wysluzonym pentium 200. Okazalo sie
>+ > ze plyta glowna przyjmuje tylko pamieci 66 Mhz.
>+ >
>+ > Wiec mysle ze mozesz odniesc do sklepu pamiec 133Mhz, [...]
>+ nie prawda !!!!!
>+ było wałkowane wielokrotnie na grupie !!! (sam sprostowałem ileś tam postów)
>+ nie chodzi tu o prędkość RAM, a pojemność kości !!!

 Oczywiście - *może* tak być (tu uwaga do rozpoczynającego
wątek: podawanie wszystkich prawdopodobnie pożytecznych szczegółów
typu "co za płyta" jest konieczne !)
 Ale... nieprawda, że *musi* chodzić *tylko* o pojemność kości !

 Było dawniej wielokrotnie wałkowane na grupie ;), podejrzewam
że przyczyną mogą być zbyt długie czasy narastania albo jakiś
inny niuans z timingiem (przebiegami czasowymi).
 Przyznaję, że nie przypominam sobie żebym osobiście widział taki
problem z pamięciami SDRAM, ale dla FPM i EDO zdarzało się wielo-
krotnie.

>+ płyty takie jak VX max. obsługują kości 32MB [...]

 Nie ja pisałem początek "przyjmuje tylko 66 MHz" ale sugestia
jest czytelna: jeśli Loan porównywał *tylko* np. 16MB 66MHz
i 64MB 100MHz (a nie np. obie 32MB) to popełnił błąd gruby pisząc
jak wyżej, ale byłbym ostrożny z wyciąganiem pochopnych wniosków;
moze mieć rację.

[...]
>+ kość może być133MHz ale pewnie max 32MB (i czasem jak kość nietypowa w
>+ budowie to też może nie zadziałać)

 Czy zetknąwszy się z przypadkiem "nietypowości w budowie" próbowałeś
dociec na czym ona polega ?
 Czy "przypadkiem" nie jest to problem związany z za dużą ilością
kostek ? (pamięć może się składać np. z 8 scalaków o pojemności[2]
4*n lub np. 32 scalaków 1*n i ta z 32 scalakami ma problemy, a ta
z 8 nie).
 Jeśli tak - to najprawdopodobniejszy jest właśnie problem z timingiem;
kostki "wieloscalakowe" mają większą pojemność[1] na drutach, co skutkuje
większym obciążeniem magistrali.
 Jeśli płycie większa pojemność[1] przeszkadza, to jest prawdopodobne
że również dla mniejszej (pojemności elektrycznej) ma nie dość ostre
zbocza (narastania i opadania sygnałów).
 I wtedy możesz się mylić - bo *niektóre* pamięci 133MHz mogą
ze zbyt płaskimi zboczami nie działać !

 Pozdrowienia - Gotfryd
[1] pojemność elektryczna, w F[aradach] (no, może w piko dla
 typowych pamięci)
[2] oczywiście "logiczna" w bajtach (no, może w mega... ;)!)
  Nie moja wina że nazwy pojęć kolidują :)

--
 Gotfryd Smolik, PTH Stanpol Zabrze.