Autor: Almight (almight_at_poczta.wp.pl)
Data: Sun 21 Jan 2001 - 17:08:46 MET
Do obracania punktu wokół jednej z trzech osi stosuje wzory:
Dla osi X wzór jest następujący:
y=y*cos(kąt x)-z*sin(kąt x)
z=y*sin(kąt x)+z*cos(kąt x)
Współrzędna X w czasie obrotu nie zmienia się. W przypadku osi Y wzór jest podobny:
x=x*cos(kąt y)+z*sin(kąt y)
z=x*sin(kąt y)-z*cos(kąt y)
Tutaj współrzędna Y też się nie zmienia. Wzór na obrót wokół osi Z:
x=x*cos(kąt z)-y*sin(kąt z)
y=x*sin(kąt z)+y*cos(kąt z)
Współrzędna Z po wykonaniu tego obrotu jest taka sama jak przed obrotem. Obracając jeden punkt wokół wszystkich osi potrzebuje
dwunastu operacji mnożenia. Można ich liczbę zmniejszyć do ośmiu lub nawet sześciu.
Pytanie brzmi - jak to zrobić?
To archiwum zostało wygenerowane przez hypermail 2.1.7 : Tue 18 May 2004 - 21:19:30 MET DST