Re: HDD IBM 7.2k obr ATA100 + ASUS P2b UDMA33 = transfer 15MB/s?

Autor: Piotr Zgliczyński (pzglicz_at_poczta.onet.pl)
Data: Sat 20 Jan 2001 - 21:05:50 MET

Użytkownik "Pawel Rejczak" <trader_at_interia.pl> napisał w wiadomości
> dysk IBM ATA100 7200 ktory teoretycznie ma transfer >30MB/s
> plyta ASUS P2B UDMA33 + celeron 300A_at_450 - czyli standardowa szyna >100MHz
system WIN98SE
(...)
> W biosie zaznaczone wszystkie UDMA - przy starcie pokazuje w tabeli biosa
> "LBA,UDMA 2" W windowsie zaznaczony tryb DMA.
(..)
> Wydaje mi sie, ze to dwukrotnie za malo jesli chodzi o transfer, tak jakby
> tryb UDMA33 pozostawal wylaczony. Probowalem tez zmieniac tryb pracy dysku
z >100 na 66 i 33 (programem ze strony www.ibm.com/harddrive ), transfer
pozostal >bez zmian.
(...)
> Dodam jeszcze, ze dysk jest podpiety jako jedyny na kablu (nic nie powinno
> go ograniczac)

Albo mi sie wydaje, albo podpiąłeś dysk UDMA100 do płyty obsługującej
najwolniejszy z transferów UDMA (33). Prawdopodobnie twój benchmark nie
kłamie, ponieważ dysk, nie mogąc działać szybciej od kontrolera płyty,
działa w trybie DMA33 zamiast DMA100. BIOS zresztą też - przydzielił dyskowi
transfer UDMA2, czyli właśnie DMA33.
Zalecam rozszerzenie płyty o kontroler UDMA100 lub jej wymianę, bo w tym
momencie marnuje ci się na niej dobry dysk. Teraz działa na ok. 30% swoich
możliwości.

Pozdro
Piter