Re: bateria

Autor: Marcin Frankowski (ab_at_anti.spam.com)
Data: Sun 07 Jan 2001 - 11:04:13 MET

Cześć,

Mis wrote:

> [...]
> baterii przkroczy wartosc komputera.....
> Aha, wiem ze to zlom, ale na razie nie mam mozliwosci wymiany, a kupowanie
> nowych bateri juz mnie nudzi..... Zastanawiam sie czy moge podlaczyc inna
> baterie o tym samym napieciu ale wiekszej pojemnosci...... tylko czy
> opornosc wewnetrzna nowej baterii nie bedzie miala wplywu na prace w koncu
> dosc skomplikowanego urzadzenia jakim jest plyta glowna?
> Z gory dziekuje nawet za rady - "Zmien plyte" :-)
> Poniewaz pisze z Wielkiej Brytanii wiec nie zawsze moge polaczyc sie z
> serverem Onetu.... wiec cichutko prosze o kopie na priva.... dzieki

Ok, będzie po kolei:
1. Przyczyną tak szybkiego rozładowywania się baterii podtrzymującej
pamięć CMOS jest najprawdopodobniej jakieś zwarcie przez rezystancję na
płycie. Najlepiej dać płytę do obejrzenia jakiemuś znajomemu
elektronikowi, bo to może być walnięty drobny element wartości kilku
pensów (ale żeby znaleźć, to trzeba trochę się znać i mieć multimetr).
może też być walnięcie kostki zegara czasu rzeczywistego albo samej kostki
pamięci CMOS. BTW jaka to bateria? Litowa?
2. Można zastąpić baterię podtrzymującą dowolną inną i o większej
pojemności. Prąd pobierany z baterii jest minimalny, wiec nie ma wpływu
rezystancja wewnętrzna baterii (o ile nie jest jakaś astronomicznie duża).
Zakładając, że na płycie masz baterię litową (najpopularniejsza to dysk
średnicy 20mm i grubości 2-3mm w zależności od pojemności) musisz
pamiętać, że bateria ta ma napięcie 3V i że plus jej jest na tej
powierzchni z napisami:
    ________ tu jest plus
   {________}
    `------' tu jest minus
Możesz śmiało zastosować np. dwie baterie alkaliczne R20 (czyli D) w
odpowiednim koszyku (musi być zapewniony dobry styk) i jakoś odpowiednio
podłączyc albo do kontaktów baterii litowej, albo gdzieś do wygodnych
punktów na płycie.
3. Jeżeli chcesz dostawać odpowiedxi na priva, to ustawiaj odpowiedni FUT.

Pozdrawiam,

--
        ___
|\  /| |        Marcin Frankowski
| \/ | |--    marcinf -at- globe.net.nz
|    | |    http://www.redrival.com/marcin81/
strona antyspamowa: http://www.redrival.com/marcin81/abuse.html
(uwaga: adres w nagłówku jest antyspamowy, poprawny jest w podpisie)