ATA 66 na chipsecie VIA jak i co to daje?

Autor: Sebastian Demski (sdemski_at_wp.pl)
Data: Fri 05 Jan 2001 - 18:33:02 MET

Nie widziałem, ale może było.

1) Mam takie pytanko: jeśli nie zainstaluje się service packa do chipsetów
tej fimy to w Windzie mamy to UDMA 66 (lub 100) czy nie. Prawdę mówiąc to
zawsze nie instalowałem z service packa drivera do IDE (za radą kolegi jak
również dlatego, że wydawało mi się kiedyś, że to tylko pogarsza działanie
dysku), ale teraz zastanawiam się czy by tego nie robić.

2) Z tego co pamiętam kiedyś jak zainstalowałem tego Service Packa (nie
pamiętam wersji) to instalował on coś takiego co znajduje się w jednym z
jego katalogów a nazywa się DMATOOL. Z założenia to można tym uaktywniać
UDMA (pamiętam, że wtedy wszystkie kratki były nieaktywne a transfer dysku w
sposób widoczny pogorszył się dlatego słuchałem się rad kolegi). Ostatnio
zainstalowałem w płycie ECS pod Celka (Nie pamiętam numeru mostka chyba 686A
w każdym razie ma ATA 66) nowego packa 4.24 a później 4.26 i za cholerę nie
chciał się zainstalować ten programik DMATOOL. Uruchamianie z folderu
instalacyjnego nic nie daje, bo wszystkie opcje są nieaktywne.
W każdym razie w Windzie włączyłem DMA dla dysku i HD Tach pokazuje transfer
30MB w trybie Read Burst (chyba się nie mylę, jeśli zakładam, że jest to
transfer interface-a?; rzeczywisty to average 20MB) więc domyśla się, że
jednak UDMA 66 nie jest aktywne.
dysk Fujitsu 20GB 5400

3) mam do czynienia z płytą ECS na KT133 i po podłączeniu do niego ww dysk i
okazuje się, że transfer dla tej płyty jest 2 razy mniejszy (HD Tach Read
burst 18MB a rzeczywisty average 10MB) niż w płycie z p.2). Instalacja
Service Packa-ów nic nie daje. Czym to może być spowodowane??. Testwałem to
tuż po instalacji W98SE (wcześniej WME było to samo).
Nie wiem, czy ta płyta jest trachnięta, czy one tak mają or ten model ma tak
z tym dyskiem.

jeśli ktoś zna odpowiedzi na powyższe pytania to jestem otwarty na wszelkie
sensowne (lub bezsensowne lecz skuteczne :) ) odpowiedzi.

Z góry dzięki. Seba