Re: przetaktowanie monitora

Autor: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne (smolik_at_stanpol.com.pl)
Data: Wed 31 Jan 2001 - 09:21:23 MET

On Tue, 30 Jan 2001, plat wrote:

>+ Witam!
>+ Mam monitor Nokia 449Xa
>+ Przy rozdzielczości 1024x 768 jego odświeżanie wynosi 75 Hz

 Inaczej: twoja karta tyle daje -;) bo tak jest ustawiona.

>+ W dokumentacji pisze że dozwolona jest częstotliwość 80Hz.
>+ W związku z tym mam pytanie :
>+ czy można przetaktowac jego odswierzanie na 85 Hz bez zniszczenia
>+ monitora

"przetaktować".... Hm... nazwa chyba jest modna :)

[...]
>+ (65000/(768*1.05)=80,6HZ) czyli przetaktowalbym go o ok. 4,4 HZ.
>+ Czy zmniejszy to żywotność monitora i czy może go uszkodzić.
>+ Nadmieniam ze przy wyjściu z trybu bezpiecznego monitor ten chodzi
>+ bez problemu na 85

 No to się nie przejmuj.
 "Tryb bezpieczny" ma na celu głównie zabezpieczenie użytkownika
przed koniecznością pożyczenia innego monitora celem przywrócenia
parametrów, przynajmniej o ile dobrze rozumiem o czym mówisz :)
 Owszem, *jest* prawdą że żeby zachować tą samą szerokość/wysokość
obrazu przy wyższej częstotliwości odchylania należy zapewnić
większe napięcie na cewkach; ale monitor z zasady ma "bezpieczne"
ograniczenie: napięcie zasilające tego układu :) które tranzystory
odchylające muszą wytrzymać !
 Nie ma strachu, to raczej (w monitorach starych, które nie miały
wbudowanych zabezpieczeń przed zbyt wysokim prądem) *za niska*
częstotliwość była jedyną znaną mi metodą rzeczywistego uszkadzania
monitorów :> (nie żartuję ! ale nowe monitory po prostu wtedy *wyłą-
czają* ochylanie ...i już).

 Jedyne na co się narażasz "podwyższając" za bardzo to:
- że "synchronizacja nie złapie"
- że "obraz nie da się rozciągnąć" (bo właśnie działa zabezpieczenie
  pt. "nie można już zwiększyć napięcia" !)
- że obraz będzie "pogiety" z przyczyn różnych (m.in. dlatego, że
  skutkiem za niskiego napięcia stopień mocy odchylania już nie
  pracuje liniowo)
- że obraz będzie rozmyty (i dlatego nie stosuję 100 Hz u siebie !)

>+ Pozdrawiam Piter

 Wzajemnie - Gotfryd

--
 Gotfryd Smolik, PTH Stanpol Zabrze.