Re: CD-R i CD-RW a moc lasera przy zapisie.

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_iname.com)
Data: Tue 02 Jan 2001 - 17:51:49 MET

Hi,

Andrzej Litewka wrote:

> [...]
> Czy też wymagają większego kopa przy zapisie w wyniku mniejszego procentowgo
> odbicia światła niż CD-R ?

Na 100% nie powiem -- mogę jedynie zgadywać z doświadczenia, że moc
potrzebna do zapisu jest taka sama, natomiast różnica jest przy kasowaniu
(znacznie większa moc). Po prostu nagrywarka z uszkodzonym laserem i
pozycjonowaniem bez problemu zapisuje płyty R i RW (mając jedynie
problemy ze skokami Leadin/Leadout przy TAO), natomiast kasowanie
płyty RW jest już niemożliwe...

> Czy nagrywarka sprawdza sobie rodzaj powierzchni wypalanej i w zalężności od
> klasy wykonania dobiera optymalną moc promienia lasera ?

Tak. Na każdej płytce jest obszar kalibracyjny (Power Calibration Area)
wykorzystywany właśnie do doboru mocy do konkretnego nośnika.

> Zakładając, że CD-RW potrzebują więcej czadu do wypalenia to wnioskuję, że
> wpływa to na zmniejszenie trwałości nagrywarki w porównaniu z wypalaniem
> CD-R (?).

Samo wypalanie R/RW w zasadzie nie wnosi żadnych różnic. Najgroźniejsze
dla nagrywarki jest zabrudzenie optyki i uszkodzenie mechanizmu przesuwu
głowicy. Dlatego nie należy używać nagrywarek do odczytu oraz używać
zapisu pakietowego,

--
| Radosław Sokół  |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/ |