Wyciszanie komputera - część II

Autor: demoman_at_box43.gnet.pl
Data: Thu 28 Dec 2000 - 07:46:10 MET

Witam !

Chciałbym się dowiedzieć czy ktoś z Was próbował wyciszyć wentyaltor zasilacza
i procesora.

Ja u Siebie wymieniłem na nowy wentyaltor w zasilaczu oraz posmarowałem go
płynem zwiększajacym "poślizg". Efekt jest taki ze działa on ciszej niż
przdtem , jednak ciagle głosniej od nowych sprzedawanych pbecnie zasilczy
komputerowych (miałem wczoraj pożyczony nowy zasialcz typu Noname i działał
ciszej).

Dlatego myślę że producenci albo zasialją wentyaltory niższym napięciem niż 12V
albo mają jakieś super ciche wentylatory (w to wątpię bo przeciez wentyaltor
jest duży i ma dużą moc przerobową :-)

Tak samo działą głosno cooler na procesorze - mimo że jest markowy to pracuje
zbyt głośno (wentyaltor też jest sporych rozmiarów).

Sprzęt jaki mam to Duron 600_at_900 Mhz pracujący na napięciu 1.82V.

Niestety wyciszenie typu umieszczenia komputera w jakimś kredensie/szafie nie
wchodzi w rachubę.

Pomyślałem więc aby obniżyć napięcie wentyaltorów a 12V na ?.

Myslę że na 10 lub 11V bo poniżej chyba nie ma co ryzykować.

Przy napięciu 1.82V mój Duron osiąga temperaturę około 47 stopni C.

W jaki sposób zmiejszyć napięcie ? Dioda Zenera czy potencjometr ?

Jak podłaczyc potencjometr / diodę zenera ? do masy czy do +12V ?

Co sądzicie o tym ? Czy to bezpieczne ?

Pozdrawiam
/// Kaszpir ///
Z.Maczynski_at_zetsa.torun.pl