Re: x86, generacje procesorów

Autor: Maciej W. Rozycki (macro_at_ds2.pg.gda.pl)
Data: Wed 20 Dec 2000 - 17:01:18 MET

On Wed, 20 Dec 2000, Circulus Vitiosus wrote:

> A czy byly istotne podobienstwa miedzy Z80 i 8080-8086?

 Tak -- podobna lista rozkazow, tryby adresowania, przyporzadkowanie
rejestrow do funkcji, rejestr znacznikow. Wszystko to poszerzone, ale bez
zmian szczegolnie utrudniajacych przeniesienie oprogramowania napisanego w
asemblerze (zmuszajacych do przeprojektowania kodu). Oczywiscie na
poziomie zrodel -- binarnej zgodnosci nie ma (pomijajac NEC V20 i
pochodne).

> Bo jesli tak, to praprapradziadkiem naszych dzisiejszych Pentiumow
> mogl byc nawet ... (hmm to chyba tylko przyplyw nostalgii ..)

 Koncepcyjnie na pewno 8080. Czy wczesniejsze, to nie wiem, gdyz ich nie
znam. Zwaz, ze czesc peryferiow (niestety) uzywana do dzis byla
projektowana dla 8080 -- dotyczy to ukladow 8237, 8254 i 8259A, obecnie
zintegrowanych w chipsecie.

--
+  Maciej W. Rozycki, Technical University of Gdansk, Poland   +
+        e-mail: macro_at_ds2.pg.gda.pl, PGP key available        +