Re: zywotnosc pokreconego procka

Autor: Artur Gawryszczak (gawrysz_at_camk.edu.pl)
Data: Wed 06 Dec 2000 - 02:54:40 MET

dworake wrote:

> Nie wiem gdzie ale przeczytalem ze podobno podkrecone procki padaja po
> trzech latach.W ilu procentach to prawda?

Mialem przez trzy lata p166MMX_at_208 i dziala, ale mnie znuzyl :)

Nie wiem w ilu procentach to prawda, bo pytanie jest _troche_ zle
sformulowane, tzn dobrze jak na styl wypowiedzi w TV, albo prasie
codziennej ;)

Po pierwsze co to znaczy _podkrecony_? czy Coppermine znakowany i
blokowany jako 566, a puszczony na 640, albo 710 jest podkrecony, skoro
przypadek zadecydowal, ze nie wypuszczono go jako 633, albo 700? Nie mow
mi o selekcji, bo jakos za rzadko ludzie sie skarza na niepodkrecalne
proce (licze tylko skargi na proce, ktore _powinny_ sie dac podkrecic, a
nie na iC533 nie-A :) ).

Po drugie co znaczy po trzech latach? Trzech latach czego? Pracy 24/7
jako dobrze dociazony serwer, Quake po poludniu, czy M$Word (pfuj) 3
razy w tygodniu po 2 godzinki?

Jedyne co do mnie przemawia, to ze im wyzsza temperatura tym szybciej
struktura sie starzeje (dyfuzje, migracje, jak ich tam zwal ...) wiec
nalezy proc dobrze chlodzic.

Teoretycznie moznaby zrobic, ale nie mam pojecia, czy ktos kiedykolwiek
zrobil porzadne studium na temat MTBF chocby jednego typu procesora w
zaleznosci od parametrow pracy w zakresie od nominalnego do granicy
stabilnosci (ktora nie jest ostra zeby bylo ciekawiej). Jesli to jest np
5-10 lat to na to trzeba troche duzo czasu :) Nie zdziwilbym sie gdyby
wszelkie tego typu szacunki byly brane "z sufitu" (tak jak zawodnosc
wahadlowcow oceniano na 1/1000000, czy jakos tak, a po Challengerze
niektorzy przebaliwali cos o 1/100), albo ekstrapolowane ponad granice
rozsadku. Poza tym, ze nie jest w interesie producentow procesorow, aby
klienci podkrecali tansze modele, zamiast kupowac drozsze - jak myslisz
jaki to ma wplyw na rozpowszechniane pogloski :)

--
	Artur Gawryszczak