Re: partycje

Autor: Kaizen (_at_poczta.fm)
Data: Fri 01 Dec 2000 - 11:45:51 MET

mariod wrote:

> Witam Grupowiczów.
> Może ktoś mi opisać wady i zalety dzielenia dysku na partycje ?
> lepiej zostawić jedną , np. 40 Gb, czy może podzielić na kilka mniejszych ?

Warto dzielić na partycje, bo:
1. Łatwiej utrzymać porządek na dysku
2. Można zainstalować kilka systemów operacyjnych (ja mam 3 partycje
podstawowe: Linux, NT, win95 + rozszerzona).
3. Dla swapa warto przeznaczyć osobną partycję FAT16 (najlepiej na inny
fizycznym dysku niż system) - to przyspieszy jego działanie i utrudni
fragmentację.
4. Jak będziesz miał stosunkowo małą partycję (np. 1GB) na system i
programy wrzucające się częściowo do systemu, inną (czy nawet kilka) na
dane i programy nie wrzucające nic do systemu, to defragmentacja będzie
dużo szybsza. Jak zainstalujesz 1 progs i dasz pełną defragmentację, to
do przerzucania defrag ma max 1 GB - dane na pozostałych partycjach
dalej są zoptymalizowane.
5. Scandisk chodzi znacząco szybciej i po resecie systemu nie musi
skanować całego dysku, a tylko te partycje z na których były otwarte
pliki.
6. Jeżeli rozjedzie się totalnie z jakichkolwiek powodów FAT (mało
prawdopodobne, ale może się zdażyć) to tracisz dane tylko z jednej
partycji.
7. Jak chcesz przeinstalować system od zera, to format C:. Nie musisz
bawić się w wyszukiwanie danych które chcesz zachować.

Taki 40 gigowy dysk to ja bym podzielił właśnie na 1 GB na system (lub
kilka takich partycji, jak chcesz kilka systemów) i po 5-10 giga na
dane, w zależności od przeznaczenia nawet mniejsze np. na tymczasowe
image płyt do nagrania tak z 1 GB, na zrzucanie DVD z 5 GB itd.

Wady znam 2 - troszeczkę więcej trzeba się pobawić przy zakładaniu
partycji i w gąszczu literek można się później pogubić ;)

--
Pozdrawiam,
Kaizen kaizen_at_poczta.fm