Re: Jak to jest z tymi fazami ?

Autor: Krakus (jangol_at_skrzynka.pl)
Data: Tue 28 Nov 2000 - 10:51:43 MET

>Wiec dlaczego nie moge podlaczyc uziemienia do dowolnego przewodu, a tylko
>do "-" ?????
Poplatanie z pomieszaniem :)) Siec sredniego napiecia 15kV pracuje z
izolowanym punktem "zerowym" i jest laczona w trojkat. Natomiast siec
niskiego napiecia laczona jest w gwiazde i uziemionym punktem zerowym. Do
domu dochodza zatem cztery lub w/g nowych przepisow piec przewodow. Trzy z
nich to przewody fazowe miedzi ktorymi wystepuje napiecie 380V oraz przewod
zerowy to t/z "sila". Miedzy nim a przewodem fazowym wystepuje napiecie 220V
i to jest to co masz w gniazdku. W nowych instalacjach wystepuje dodatkowy
przewod ktory ma zastosownia przy zabezpieczeniach roznicowych bo juz i
takie stosuje sie w domu. Powoduje ono natychmiastowe odciecia zasilania
nawet w przypadku malych uplywow. Jest oni tak w sumie uziemiony i jest
rownoleglu do przewodu "zerowego" ale przechodzi przez zabezpieczenie
rożnicowe. Nie sadze aby byly tu potrzedne szczegoly a jedynie zasady. W
istalacji domowej nie ma "-" ani "+" to sa okreslenia pradu stalego, a w
domu masz zmienny. Dlatego tez MUSISZ podlaczyc uziemienie TYLKO do przewodu
"zerowego" Jak to dziala ? ano prosto masz jakies urzadzenie podlaczone do
sieci np. komputer i nastepuje przebicie zasilacza. Faza dostaje sie na
obudowe ktora jest uziemiona, powoduje to przeplyw duzego pradu i w
konsekwencji przepalenie bezpiecznika, lub wybicie automatu. Chroni cie to
przed porazeniem pradem, i jest to podstawowa ochrona przeciw porazeniowa.

>Mozliwe ze sie myle (nie jestem elektrykiem). Jezeli ktos moze to jeszcze
>raz wyjasnic tak, abym ja i jeszcze kilka innych osob to zrozumialo, to
>bylbym bardzo wdzieczny.
To tak w miare krotko i tresciwie, a mozesz mi wierzyc pracuje w tym
zawodzie 35 lat. Do nizszego postu nie bede sie ustosunkowywal bo okreslenia
przewod "goracy" "zimny" nie istnieja w energetyce, moze w elektronice. Mam
nadzieje za cos to dalo i zrozumiales. Koniec bo juz mnie palce bola :))
= Janusz =
= jangol_at_lx.citynet.pl =
= jangol_at_poczta.fm =
= jangol_at_skrzynka.pl =