Re: Chip TX i pamiec >64MB

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_iname.com)
Data: Fri 17 Nov 2000 - 08:12:55 MET

Hi,

Piotr Szczesnik wrote:

> Potrzebuję informacji technicznych czym to jest spowodowane.

Za małym obszarem pamięci Tag SRAM przechowującej mapę bitową bloków
pamięci RAM z zaznaczonymi obszarami zbuforowanymi w cache. Ponieważ
pamięć ta jest IIRC wbudowana w chipset w TXie a nie ma on wyprowadzeń
pozwalających dołączyć zewnętrzną (tak jak miał np. i430HX), pamięć
nie mieszcząca się (opisem) w Tag SRAM jest po prostu ignorowana.

> Najlepsze też chyba bedą testy porównawcze w prędkości działania
> systemu i różnych aplikacji. Gdzie można takie znaleść? Czy to

Niestety nie znam takich porównań :( Za dużo tu zależy od rodzaju
wykonywanych prac -- np. w grach spowolnienia nie widać, w pracy
biurowej widać, w pracy używającej wiele RAMu jest nawet znaczne
przyspieszenie mimo braku buforowania.

Pewnym rodzajem testu jest wyłączenie pamięci External Cache -- co
prawda jest to nieco mocniejsze spowolnienie komputera niz wystąpi
naprawdę, ale już daje pewien pogląd na różnicę wydajności. Oczywiście
po dołożeniu pamięci będzie nieco lepiej niż w sytuacji z wyłączonym
cache, bo kawałek pamięci będzie buforowany, a wykorzystanie pamięci
wirtualnej będzie mniejsze.

> spowolnienie jest bardzo odczuwalne przy pracy w programach typu
> Corel, Photoshop. Dla tych programów działających zwykle razem
> strasznie jest potrzebna pamięć, a 64MB to trochę za mało.
> Chyba lepiej będzie jak włożę dużo RAMu i dysk przestanie ostro
> pracować?

Jeśli ostro pracuje -- tak, opłaca się dołożyć RAMu, komputer i tak
będzie szybszy mimo tego, iż system siedzi w obszarze niebuforowanym
(niestety Windows 95/98/ME zajmują pamięć "od góry" o ile mi wiadomo,
przez zo najpierw używana jest pamięć niebuforowana. Windows NT/2000
i Linux nie mają tej wady).

> Ile maksymalnie pamięci potrafi obsłużyć płyta na TXie?

Sprawdź w instrukcji do płyty, ale ze 256 MB powinna przyjąć... Zależy
też od tego, czy EDO, czy SDRAM -- ale nie pamiętam w tej chwili, jaki
jest limit.

--
| Radosław Sokół  |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/ |