Re: Dlaczego dysk przenośny wpieprza się między partycje?

Autor: Paweł Muszyński (pmuch_at_poczta.onet.pl)
Data: Tue 07 Nov 2000 - 22:06:44 MET

Użytkownik "Arek Piotrowski" <arekp_at_darmo.alter.pl> napisał w wiadomości
> Od niedawna mam drugi HDD (850MB) jako przenośny, oraz mam również
> 5.1GB podzielonego na partycje C i D. Problem jest w tym, że gdy po
> włożeniu przenośnego dysku do kieszeni Win98 przyznaje mu literkę D, a
> drugiej partycji starego dysku E, a Cd-ROMowi F.
> Wtedy jest zupełny bałagan, skróty na pulpicie nie działają itd.
> Po wyłączeniu go powraca do normalnego stany, tzn. znów stary dysk ma
> przydzielone literki C i D, a CD-ROM E
> Jak zmusić Windows, żeby przydziełał dyskowi przenośnemu literę E, a
> CD-ROMowi F bez względu na to czy dysk jest w kieszeni czy go nie ma?

Windows przydziela najpierw wszystkie partycje podstawowe (primary), potem
wszystkie rozszerzone (extended). Więc aby dysk wymienny nie wchodził między
partycje dysku stałego należy na nim (tym wymiennym) utworzyć tylko partycję
rozszerzoną, dzieląc ją w razie potrzeby na dyski logiczne.
Jeżeli chodzi o CD ROM to najprościej Panel Sterowania->System->Menedzer
urządzeń->CD-ROM i zmienić tam literę CD ROMU na taką, która nigdy nie
będzie kolidowała (on jest zawsze na końcu) np. na M:
I po kłopocie.

Paweł

PS.
Tylko chyba fdiskiem nie można stworzyć tylko partycji rozszerzonej.
Ale np. PQMagic to potrafi.

Paweł