Re: Internet + mala siec

Autor: Filip Twardoch (fanthir_at_box43.gnet.pl)
Data: Sat 30 Sep 2000 - 02:22:45 MET DST

Wojtek Wrona wrote:

> Wpadlem na pomysl, aby skrzyknac kilku sasiadow ode mnie z bloku i polaczyc
> sie komputerami. Poniewaz jestem zupelnym laikiem w tej dziedzinie nie mam
> najmniejszego pojecia jak to zrobic, prosze o wszelkie informacje i
> objasnienie jak dziecku. Celem jest obnizenie kosztow dzierzawy tego lacza.
> W gre wchodziloby ok 3-6 osob. Czy mozna udostepnic Internet z mojego
> komputera reszcie, gdy bede juz podpiety? Na zasadzie otoczenia sieciowego?

W ten sposob nie. Tzn. fizycznie da sie, ale stawianie rutera na
uzytkowym komputerze to bardzo zly pomysl. Komputer musialby chodzic
24h/dobe i nigdy sie nie wieszac, co w przypadku uzytkowego komputera
z Windowsem na pokladzie jest bariera nie do przeskoczenia.

> Co nalezy zrobic juz po podlaczeniu do Sieci? Czy musze zakladac jakies
> firewall-e? Co to takiego?

Musisz kupic dodatkowy tandetny komputer (np.486) a na nim postawic
softowy ruter + firewall. Do niego podpinasz lacze. I ten wlasnie
komputer podlaczasz do wszystkich innych m.in. swojego. Mam w planach
cos dokladnie takiego, juz niedlugo. Problem w tym, ze na Twojej glowie
bedzie adminstracja ta siecia - jak cos padnie to trzeba zbadac
problem. Trza sie znac na tym wszystkim albo miec zawsze pod reka
kogos kim mozna sie posluzyc. Jesli nie masz pojecia o dzialaniu
takiej sieci to nie radze tego robic. Firewall to w skrocie cos takiego
co blokuje dostep do sieci osobom z zewnatrz. Nalezy to miec nawet
jak sie nic waznego w tej sieci nie ma... Ludzie bardzo lubia sie bawic
:]

fth