Czy plyty mozna nagrywac w obie strony? :-o

Autor: Wojciech Grobel (wojteg_at_zeus.polsl.gliwice.pl)
Data: Fri 22 Sep 2000 - 18:47:41 MET DST

Witam

Może trochę dziwne pytanie, ale to było tak: Nagrałem płytę (audio), wsadzam
ją do czytnika i wszystko chodzi. Ucieszyłem się, bo mój czytnik ma różne
zagrywki, a płyta miała dość nietypowy kolor (tak jasno zielona, że prawie
srebrna). Po kilku dniach nagle przestał ją czytać. Wkurzyłem się
nieziemsko - kolejny raz czytnik wycina mi jakiś numer. Rozebrałem go i
dawaj czyścić soczewkę. Złożyłem z powrotem, wkładam płytę i dalej nic :(.
Słychać tylko jak kilka razy zatrzymuje się i rozpędza ponownie. Czytnik
wydawał przy tym nietypowe odgłosy (przy innych płytach było wszystko OK),
więc ponownie go rozebrałem, wkładam płytę do czytnika bez obudowy i... tu
się nieźle zdziwiłem. Otóż czytnik rozpędzał płytę najpierw w prawo, potem
zatrzymywał i rozpędzał... w _lewo_!. Wkładam inną płytę - ta od razu po
rozkręceniu w prawo jest czytana. No to wpadłem na szatański plan ;) -
włożyłem tą nieczytaną płytę, czytnik zakręcił w prawo i próbuje rozkręcić w
lewo, ale mu nie dałem :). Po kilku sekundach mocowania się ze mną
zrezygnował i znowu kręci w prawo - tym razem płytę przeczytał i wszystko
chodzi. Przy ponownym włożeniu płyty historia się powtarza i tak cały czas.
Stąd moje pytanie. No bo skoro czytnik jest przystosowany do kręcenia w obie
strony i przy nieudanej próbie odczytu w prawo zaczyna próbować w lewo, to
wszystko wskazuje na to, że są też płyty w tą stronę nagrane. Wie ktoś coś o
tym? W różnokolorowych księgach ;)) nie ma nic o kierunku nagrywania płyt,
tylko o sposobie rozlokowania i rodzaju danych. Więc czy kierunek nagrywania
jest dowolny? Czy każdy czytnik potrafi w obie strony?

ps: Wszystkie płyty jakie miałem pod ręką sprawdziłem i kręcą się w prawo.
Zarówno tłoczone jak i nagrywane ,audio i nie-audio... nic już nie rozumiem
:-o.

--
Wojciech Grobel
wojteg_at_zeus.polsl.gliwice.pl