Re: Jak rozsadnie zrobic upgrade?

Autor: Łukasz Z. (qlomb_at_polbox.com)
Data: Sun 27 Aug 2000 - 23:02:33 MET DST

Tomek Stankiewicz napisał(a) w wiadomości: ...

>Witam,
>
>Posiadam P166MMX , 48RAM, 2GB HDD , S3 2MB . Jest to konfiguracja
>niezbyt na czasie wiec mysle powoli o rozbudowie komputera. Mam wiec
>pytanie : czy powiniennem rozgladac sie za procesorem i plyta juz
>teraz czy byc moze jesienia beda one tansze? Co z tendencjami cen kart
>graficznych i dyskow? Nie ma dla mnie zbyt duzej roznicy kiedy zmienie
>komputer - nie pali mi sie.

To zalezy do czego wykorzystujesz komputer. Ja przykladowo mialem do lipca
prawie identyczna konfiguracje jak Ty. Mialem HDD 2,1GB ale kupilem sobie
modem i z rozpedu (miejsce na downloady) dysk 10,2GB od kumpla. Ta sama
karta S3. Mam tylko 32RAM, ale zamierzam rozszerzyc do 64 (AutoCAD). Pracuje
glownie w Office97 i AutoCAD (cotygodniowe sprawozdanka do szkoly). Mam
zamiar w tej konfiguracji popracowac przynajmniej rok, dwa, a potem kupic
calkiem nowy komputer. Posiadana moc (?) mi wystarcza, wiec nie chce pakowac
kasy w urzadzenia, ktore beda niedlugo przestarzale. Jesli nie denerwuje Cie
zolwie tempo komputera, to zostaw go w spokoju. Pewnie kupiles sprzet okolo
1997r. Kupno procesora nie ma sensu, bo pewnie mozesz wsadzic w plyte
maksymalnie 233MHz, a nowa plyta, to nowy komputer. Poczekaj pol roku, rok
(wyjasnia sie ceny pamieci, zamieszanie z firma Williama itd. ) a wtedy
lepiej kup nowy pecet. Zabawa w dokladanie tylko dlatego, ze "sprzet nie
jest na czasie" jest wg mnie bez sensu. Zreszta sam piszesz, ze nie pali ci
sie.

>1. Czy nowy duzy dysk (powiedzmy 20GB) bedzie wspolpracowal z plyta
>430VX?

Bedzie wspolpracowal, ale jak szybko i ile MB bedziesz widzial to zalezy od
wersji BIOS. Nie wiem jaka masz plyte, ale prawdopodobnie (na 70%) mozesz
widziec tylko 8,4GB a na pewno nie wykorzystasz pelnej predkosci ATA66. (Ja
mam plyte HOT555A z 430VX, BIOS z 02/97, mialem klopot z pelna pojemnoscia
dysku a plyta jest gardlem nawet dla ATA33.

>2. Czy standardowa - stara - obudowa BIG TOWER nadaje sie na nowe
>plyty?

Nie (raczej). Zdecydowana wiekszosc nowych plyt produkowana jest w
standardzie ATX, ktora charakteryzuje sie m.in. innym rozmieszczeniem
gniazd, portow a przede wszystkim wymaga nowego zasilacza ATX. Chyba, ze
dasz sobie wcisnac jakies dziadostwo.