Testy Duron'a - czy warto ? [dlugie]

Autor: Dentarg (dentarg_at_freebsd.lublin.pl)
Data: Sun 27 Aug 2000 - 13:11:26 MET DST

Mialem okazje uzywac i przetestowac komputer PC z procesorem Duron
600. Plyta glowna to Gigabyte GA-7ZX-1.

Komputer posiadal 64 MB RAM 133 MHZ - noname.
Karte graficzna Riva TNT2 Vanta 16 MB - noname.
Karte muzyczna wbudowana w plyte glowna.
CDROM TEAC 40x - 540e
HDD Fujitsu UDAM66 5400 RPM (dokladny model nieznany, bo jest
zaplombowany ;(((.

Do testow uzylem takze:
128 MB RAM 133 MHZ - Samsung
Karty graficznej ASUS V6800 Deluxe - GF256 32 MB DDR.

Plyta posiada 0 slotow ISA (niemile zaskoczenie), 5 PCI i 1 AGP.
Nie ma mozliwosci regulacji napiecia procesora, oraz zmiany mnoznika,
przynajmniej jesli chodzi o sposoby nieinwazyjne ;)).
Nie moglem w zaden sposob ingerowac w procesor poniewaz nie jest moj.

System dziala na standardowej czest. magistrali - 100 MHz (DDR) i 133
MHz dla ramu. Plyta oferuje nast. wartosci FSB:
95, 100, 105, 110, 113, 115, 117, 133 MHz.
Nie korzystalem jednak z tej mozliwosci poniewaz wiekszosc servisow
internetowych informuje ze stabilna praca systemu konczy sie przy 105
MHz, a nie chcialem miec niestebilnego komputera do testow.

System testowy
Win 98 SE
Nvidia Detonators 5.13
VIA 4in1 4.20
DirectX 7.0a

Instalacja systemu przebiegla bardzo szybko, prawie bez zadnych
zgrzytow. Komputer po odbiorze ze sklepu mial jednak tendencje do
zwieszania sie, albo podczas bootowania, albo podczas proby
uruchomienia jakiejkolwiek aplikacji 3D.

Zawieszanie podczas bootowania powodowal CDrom, zmiana jego
konfiguracji z master na slave wyeliminowala ten problem.
Zwisy w 3D zniknely po przestawieniu w BIOSie trybu pracy AGP na 2x.
Na Vancie nie udawalo sie nawet odpalic programu 3D w trybie AGP 4x
(moze nie ma?), na GF programy uruchamialy sie, ale nastepowal szybki
zwis. Mozliwe ze spowodowane bylo to nienajnowsza wersja pakietu VIA
4in1. Niestety nie mialem duzo czasu na experymenty z driverami. W
kazdym razie w trybie 2x wszytko dzialalo wysmienice.

Na poczatek testy konfiguracji 64 MB RAM i Vanta 16 MB.

Taka ilosc pamieci to niestety dzis juz ponizej minimum. Jednak system
dzialal calkiem szybko (zauwazalna roznica do c366_at_550 na korzysc
Durona). Najbardziej zadziwila mnie predkosc hdd, szybkosc wgrywania
windowsa i uruchamiania aplikacji. Kontroler UDMA66 wywarl na mnie
pozytywne wrazenie, biorac pod uwage ze dysk byl tylko 5400 RPM.
Uzywany na codzien przeze mnie komputer z HPT366 i dyskami IBMa 7200
RPM mial tylko troche lepsza wydajnosc, ale to mozna tlumaczyc bardzo
slaba jakoscia kontrolera HPT. W kazdym razie duzy plus.

Nie udalo mi sie jednak wlaczyc CDromu w tryb pracy UDMA w windowsie,
BIOS rozpoznawal go prawidlowo, jednak windows uparcie wylaczal UDMA.
Mozliwe ze kolejny raz winne sa sterowniki 4in1. Jednak nie zauwazylem
jakiegos problemu z predkoscia CDromu z tego powodu. Wszystko dzialalo
OK.

A teraz wyniki liczbowe ;)).

 taktowanie karty standardowe 100/125 MHz APG Aparature 64 MB

3D Mark 2000

 Zbuffer 16b TrippleBuffer optymalizacja Athlon AMD - VsyncOff

          3dmarks cpu heli low heli med heli high
rpg low rpg med rpg high
640x480x16 3187 192 68.1 45.7 18.4 69.1 40.7
23.5
800x600x16 2210 174 43.3 29.6 11.6 41.8 34.7
23.2
1024x768x16 1814 189 34.3 25.2 11.4 30.4 28.2
21.7

        Z 24b TB Athlon AMD Vsync Off

640x480x32 2128 - 41.6 29.8 12.5 37.7 32.8
22.9
800x600x32 1472 - 27.4 19.6 8.3 24.8 22.8
19.6
1024x768x32 1023 - 18.7 14.1 6.4 16.2 15.4
14.5

Karta graficzna i mala ilosc pamieci jest waskim gardlem systemu.
Podczas odtwarzania kolejnych czesci benchmarku czeste doczytywanie z
HDD. Wyniki dowodza tylko tego ze Vanta to malo wydajna karta,
szczegolnie w trybach 32bit ...

Quake 3 Arena 3.17.
Dzwiek wlaczony na Low (w koncu podczas gry uzywa sie sounda i
chcialem zeby wartosci tu podane byly w miare realne). Wszystkie
efekty wlaczone. Vsync off.

                Demo001 Demo002
Normal 57.8 58.9
Normal 800x600 35.8 36.8
High Q 21.4 21.9

Tryb Normal jest calkowicie grywalny, jednak do pelnego komfortu gry
trzeba wylaczyc pare efektow. Znowu karta nie pozwala procesorowi
rozwinac skrzydel ;((. Wyzsze tryby graficzne to slideshow, nie ma
sensu testowac.

Na koniec Expandable. Gra wykorzystuje rzekomo 3DNow!, przynajmniej
tak informuje podczas odpalania na k6-2 lub na testowany Duronie.
Standardowy test, TB wlaczony, bez dzwieku (zebym mogl poslac wynika
na b3d ;)).

                Lowest Highest Avg
640x480x16 30 88 55.97
800x600x16 20 65 38.91
1024x768x16 13 47 30.22

640x480x32 17 63 38.66
800x600x32 12 43 27.53
1024x768x32 7 29 19.55

Grywalne tylko tryby 640x480, i szczerze mowiac 32bity to umownie :)).
Karta graficzna jest beznadziejna.

Jakosc obrazu 2D z tej TNT2 Vanty mnie zaskoczyla. Nie byla gorsza od
firmowych kart TNT1 ktore mam (ASUS, STB) i od ASUSa V6800. Monitor
testowy to Samsung 550s (wiem ze to nie jest zadna rewelacja, ale
obraz 2D byl wyrazny i czytelny). Producent karty niemozliwy do
zidentyfikowania ;)).

Uruchomilem tez standardowe testy wydajnosci jakimi sa projenty SETI i
DCypher (Gamma Flux).

SETI w wersji 2.4intel osiagal ok 60 MFlops, w wersji 2.4nonintel tez.
Dla porownania celeron366_at_550 ma wydajnosc 65-70 MFlops (wazna jest tu
czest magistrali - 100 MHz), a p3 500e_at_803 powyzej 110 MFlops (FSB
145MHz).
Slyszalem opinie ze sponsorem SETI jest intel i program jest
zoptymalizowany tylko pod jego procesory. Ja w to nie wierze, bo duzo
szybciej licza inne platformy. Wazna jest tylko wydajnosc podsystemu
pamieci ...

Gamma Flux - 17.5-18.5 krays/s.
Dla porownania c366_at_550 ~11 krays/s.
p3 550_at_803 17-18 krays/s.

Tutaj liczy sie tylko wydajnosc procesora i Duron pokazuje ze jest
wydajny i to bardzo.

Konfiguracja z Vanta duzo juz nie mogla pokazac, czas wiec na zmiane
grafiki i ilosci ramu.

128 MB ramu Samsunga i ASUS V6800 - standardowe taktowanie karty -
120/300 MHz, wylaczony Vsync.

Komputer od razu dostal skrzydel po dolozeniu 64 MB ramu. Windows
zaczal ladowac sie troche szybciej. Widac ogolna poprawe szybkosci
dzialania systemu golym okiem.
Nie trzeba wspominac ze dolozenie GF256 spowodowalo totalny przyrost
wydajnosci 3D.

Pora wiec na wyniki ;)).

        Z16 TB Vsync Off
                            3dmarks cpu heli low heli med
heli high rpg low rpg med rpg high
640x480x16 3615 220 70.8 48.8 22.3 89.4
43.9 26
640x480x16 T&L 5728 393 105.9 82.2 54.3 144.4 57.5
33.1
800x600x16 3570 222 69.4 48.3 22.2 87.8
43.8 26
800x600x16 T&L 5259 382 106.4 81.5 45.8 115.8 56.1
32.6
1024x768x16 3529 221 70.3 48.6 22 83.4
43.8 26
1024x768x16 T&L 4557 379 101.5 73 35.9 84 53.5
31.8
1280x1024x16 3256 223 67 47.3 22.5 65.5
43 26
1280x1024x16 T&L 3351 366 71.5 52.1 25.5 56.4
44.1 29.6

        Z24 TB Vsync Off

640x480x32 3634 70.9 49.2 21.8 90.6
44.2 26.2
640x480x32 T&L 5499 108.5 83 47.3 129.4 57
33
800x600x32 3751 70.4 48.6 22 86.6
43.9 26.1
800x600x32 T&L 4774 103.2 75.4 36.8 95.1 55.1
32.2
1024x768x32 3396 67.2 47.7 22.2 76.1
43.7 26.1
1024x768x32 T&L 3619 76.1 54.3 25.7 65.8 48.7
30.9
1280x1024x32 2516 47.7 34.6 16.3 45.8
39.2 26
1280x1024x32 T&L 2380 45.8 32.8 15.7 41.4
36.7 25.9

Dla porownania benchmark z optymalizacja Athlon AMD i hardware T&L.
Przy niskich rozdzielczosciach wyraznie sprzetowy silnik GF256 jest
wydajniejszy od koprocesora w Duronie. Jednak sytuacja zmienia sie w
1280x1024 ... Jesli mialbym grac w gry ktore sa symulowane 3D Mark'iem
to wybralbym maksymalnie tryb 1024x768x32 i gralbym w med detail.
Ale benchmark to benchmark.

Dla porownania wyniki mojego p3 550_at_770 z GF256 DDR Creative'a.
Niestety tylko dla 1024x768x16 i tylko fps gier ;((.

h low heli med heli high rpg low rpg med rpg high
106 77 40 95 62 39

Karta graficzna pracowala w APG 1x, ale AGP miala czest 93 MHz.
Wydajnosc miminalnie wieksza. A biorac pod uwage to ze p3 550 kosztuje
prawie 2 razy wiecej niz Duron, dalszy komentarz jest zbedny.
Mozna porownac sobie takze wyniki na strone benchmark.ceti.com.pl ....

Quake 3 Arena 3.17 sound low, wszystkie efekty wlaczone.

                        Demo001 Demo002
Normal 84.7 83.3
Normal 800x600 82.7 81.8
Normal 1024x768 76.6 78.6
Normal 1280x1024 53.3 55.6
High Q 79.8 81.3
High Q 1024x768 63.9 66.8
High Q 1280x1024 36.3 38.6

Grywalny do 1280x1024 w Normal, przy HQ dla mnie grywalnosc konczyla
sie dla 1024x768. Przy wiekszej ilosci botow czy graczy trzeba bylo
wylaczyc pare efektow zeby gralo sie bardziej komfortowo. Zapewne
podkrecenie karty by tu pomoglo, jednak nie mialem zbyt duzo czasu na
testowanie jej stabilnosci, a chodzilo raczej o ocene stabilnosci
calego zestawu.

Niestety nie znalazlem moich wynikow dla p3 ;((, mialem gdzies na
kartce i mi wcielo. Dla chetnych moge zrobic porownania z ta sama
karta - ASUS V6800, na razie nie mialem juz sily ;)).
Pamietam ze wyniki dla p3 550_at_770 byly podobne, nie pamietam
dokladnych liczb ale kolo 10% wieksze, wiec nie ma sie czym podniecac
w wypadku p3 ...

Na koniec Expandable.
Dla driverow nVidii powyzej 3.68 ta gra pokazuje troche dziwne wyniki,
dla niskich rozdzielczosci (640 i 800) z driverami 2.40 miale lepsze
wyniki na TNT2, dlatego nalezy porownywac tylko wyniki z detonatorami
5 i wyzej.

TB no sound.

                Lowest Highest Avg
640x480x16 43 102 68.14
800x600x16 43 103 67.67
1024x768x16 46 103 67.27
1280x1024x16 46 100 65.89

640x480x32 46 108 68.01
800x600x32 47 106 67.62
1024x768x32 46 95 66.97
1280x1024x32 28 87 56.07

Dla mojego p3 przeprowadzilem benche tylko z podkreconym GFem wiec nie
moge w zaden sposob porownac ich z Duronem.
W kazdym razie gra grywalna do 1280x1024 w 16 bitach i 1024x768 w 32.
1280 odpala bo miejscami FPS spada do ponizej 30 fps i trudno jest w
cokolwiek trafic ;((.

Dla zainteresowanych zrobilem takze test 3D Studio MAX.
plik: "speed.max" dostepny razem w wynikami do porownania na stronie
http://www.ns.medianet.pl/~jurek/speed.htm

Uzyskany wynik dla Durona 600 to 11:31 min
Dla porownania moj p3 550e_at_803 z 256 MB RAM ma 9:55 min.
p3 700 z 256 MB RAM 11:21 min (ale pod NT).
Athlon 600 ze 128 MB RAM (100 MHz) 11:51 min

Takze Duron nie ma sie czego wstydzic, albo raczej inne procesory
musza sie wstydzic przy Duronie ...

Praca z duronowym komputerem przebiegala dobrze, podczas paru dni
ciaglej pracy nie mial zadnego zwisu (po za probami AGP 4x).

Komputer jednak zawiesil sie 2 razy podczas "przebudzania".
Stal sobie liczac Gamma Flux, i dzialal z wylaczonym monitorem, po
wlaczeniu monitora i ruchu myszka zwis ... ale cos takiego mialo tylko
miejsce z GF256, a Vanta sie nie zdarzylo.

Wlasnie komp zaliczyl 3 zwis, w podobny sposob. Dziwne, bo sytuacja
nie jest stresujaca (brak obciazenia komputera). Podaczas gry w q3 i
calego dnia testow nie bylo zadnego zwisu. Wiec to chyba raczej wina
oprogramowania.

Zrobilem tez maly test HDTachem 2.61

14 ms / 42.3 mbps
Max 23,9 mps Min 16,7 mps Avg 20,8 mps
CPU ulilization 4,2%.

Karta muzyczna wbudowana w plyte, jest w miare OK.
Jedyna rzecz jaka w niej mnie wkurzala to podatnosc na zaklocenia
zewnetrzne. Wystarczylo ze za obudowa wisial zwiniety kabel od myszki
lub klawiatury i juz przy kazdym ruchy myszki czy stukaniu w keyb
slychac bylo z glosnikow pierdy i trzaski ;((, przy odpowiednim
rozmieszczeniu przewodow problem znikal. Karte mozna bylo zainstalowac
jako SB Pro lub jako VIA Audio Controller. W drugim przypadku
dodatkowo pojawialy sie opcje 3D i ten tryb preferowalem.

Podsumowujac ... system z Duronem, jest bardzo wydajna platforma do
wszelkiego rodzaju gier. Dobra karta graficzna, 128 MB RAMu i moze
naprawde komfortowo grac w wszystkie wymagajace gry.
Dla mnie wymiana p3 na Durona nie ma sensu, ale jakbym kupowal nowy
komputer to bylby on na pewno oparty o Durona. Pokusilbym sie jednak o
lepsza plyte glowna (z mozliwoscia podkrecania - prawdopodobnie
ASUSa), choc testowanemu przeze mnie Gigabyte'owi nic nie brakuje (no
moze slotu ISA ;)).
IMHO kupowanie celerona (nawet takiego ktory kreci sie na FSB 100 MHz
nie ma sensu, bo Duron jest tanszy, szybszy i tez sie kreci (podobno),
chociaz bez krecenia bije celerona w wiekszosci zastosowan.

Mialem zamiar przetestowac tez system za pomoca Sandry, ale daja one
dziwne wyniki (szczegolnie dla ramu, za kazdym razem inne) wiec dalem
sobie spokoj z tym "benchmarkiem".

Jesli ktos jest zainteresowany jakimis szczegolami, lub benchami
ktorych nie zrobilem, to sluze, ale Durona mam do jutra (poniedzialek)
tylko.

pzdr and (c),
Dentarg

--
Warcraft II page - http://hipokrates.am.lublin.pl/war2/
    Dentarg in Quake & Warcraft 2 | UIN: 15071179