Re: ABIT BE6-II v1.2 rozwala HDD

Autor: Grzegorz Kurczyk (control_at_post.pl)
Data: Fri 18 Aug 2000 - 02:21:19 MET DST

Użytkownik Radoslaw Popławski <radekp_at_alpha.net.pl> w wiadomości do grup
dyskusyjnych napisał:vnfopsg6ibpfihr9227iijdsj9l7v9o9lq_at_4ax.com...
> Dnia Wed, 16 Aug 2000 11:59:02 +0200, w artykule
> <tWSaOcrTChvsDjIdHjDof6IG=qZu_at_4ax.com>, Dentarg
<dentarg_at_freebsd.lublin.pl>

> Tak. Badziewny kontroler HighPointa montowany na Abitach.
> Wylacz go i kup sobie porzadna karte z kontrolerem Promise. Ewentualnie
> wymien plyte na lepsza (z takim kontrolerem).

> E tam.
>
> Na HPT366 nie bedziesz mial przyrostu predkosci, bo to nieudany kontroler.
> Dobre ATA-33 bywa szybsze od tego, no, niech bedzie, ze "kontrolera".
>
> --
> Radoslaw Poplawski (Wroclaw, ICQ: 2882907)

Cześć.
Trochę się z Kolegami nie zgodzę.
Moja konfiguracja:
Abit BE6
HDD Western Digital Expert 13GB 7200rpm
PIII450MHz

Działa to od kilku miesięcy jak burza!!!
Żadnych problemów.
Transfer fizyczny z dysku 22~25MB/s

Przez dwa miesiące miałem płytę Abit BE6-II (nie pamiętam wersji) reszta ta
sama i również nie sprawiała żadnych problemów. Początkowo wysypywał mi się
Windows, ale przyczyną były tanie tajwańskie pamięci SDRAM. Po zmianie na
kostki Mitshubishi i Siemens skończyły się problemy z Windą. Płytę zmieniłem
na starszy model ze względu na złącza ISA (w starszej dwa, w nowej już tylko
jedno), które są mi potrzebne do kart prototypowych. Poza tym oba opisane
modele Abita specjalnie się nie różnią (BIOS w BE6-II ma większe możliwości
"podkręcania" magistrali i procesora, ale ja i tak tego nie praktykuję -
żadna strata).
Jeśli chodzi o współdzilenie zasobów przerwań IRQ, to jest to wyraźnie
opisane w dokumentacji płyty. W płytach z kontrolerem Promice (np. GigaByte
GA2000+) też występuje to zjawisko, tylko w dokumentacji jakoś o tym cicho.
Kontroler HPT366 jest podpięty pod magistralę PCI i musi korzystać z
przydzielanych z jej zasobów (przerwań). Na potrzeby urządzeń AGP i PCI bios
przeznacza tylko cztery linie przerwań i jeśli na płycie jest złącze AGP,
pięć PCI i kontroler UDMA66, to nie ma siły, coś musi być współdzielone.
Moja rada. Pod primary UDMA66 podłączyć dysk (sam jako master). Ważne jest
prawidłowe podłączenia 80-cio żyłowego kabla (niekiedy na kablu przy wtykach
były napisy MASTER, SLAVE, BOARD). W żadnym wypadku nie wolno zostawiać
swobodnego końca kabla (jeden koniec w płytę, drugi w dysk, a wolny wtyk
powinien być tym środkowym). Ma to związek z odbiciami fali w kablu (66MHz
to tyle co nasz stary UKF). CD-ROM podpiąć pod secondary UDMA66 (można
zwykłym kablem 40-to żyłowym) lub pod dowolne UDMA33. Jeżeli brakuje
przerwań dla innych zasobów, można w CMOSie wyłączyć nieużywany IDE.

Powodzenia
Grzegorz