Re: Co lepsze na partycje startowa: FAT16 vs FAT32

Autor: Paweł R. Nadolski (yogurt_at_pitow-129.pitow.wroc.pl)
Data: Fri 11 Aug 2000 - 11:07:46 MET DST

On Fri, 11 Aug 2000, TomeG wrote:
> Wlasnie nosze sie z zakupem nowego dysku, duzego dysku i
> gnebi mnie pewna mysl. Mianowicie kiedys, dawno temu, gdzies
> przeczytalem, ze FAT16 jest szybszy od FAT32.

Ogólnie tak, ale niewiele i przy pracy z normalnymi aplikacjami
różnica nie ma IMHO większego znaczenia. Np. odpalisz jakiegoś Worda i
przez kilka godzin będziesz klepał tekst - ile zaoszczędzisz czasu na
ciut szybszym dostępie do dysku? Albo będzisz smarował jakieś strony w
HTMLu i testował je jak wyglądają...

> W zwiazku z tym chcialbym rozpoczac dyskusje czy FAT16
> rzeczywiscie jest szybszy/lepszy od FAT32?

Szybszy, ale co to znaczy lepszy?

> Zakladam dodatkowo, ze na partycji startowej beda instalowane
> aplikacje, a na kolejnej - juz z FAT32 - dane.

To raczej zamiast przejmować się szybkością obu FATów zastanów się
nad:

- wielkościami tych "patrycji" - FAT32 długo trzyma 4kB klaster, FAT16
ma klaster 8kB dla "patrycji" <512MB, 16kB dla <1GB i 32kB dla <2GB (w
NTku jeszcze 64kB dla <4GB) - zmieścisz się na FAT16 0.5GB z windą i
aplikacjami? Bo jeśli nie, to przy 1GB różne ikonki, pliczki .ini
itp. duperele będą zajmowały po 16kB sztuka...

- rozmieszczeniem różnych rzeczy systemowych na różnych "patrycjach" -
np. nawet jeśli będziesz miał FAT16 i "patrycję" startową 1GB, to
takie rzeczy jak cache przeglądarki, ulubione, katalogi tymczasowe, a
może cały profil usera (albo niektóre jego części jeśli jedziesz na
domyślnym) warto przerzucić na inny "dysk", bo zawierają one często
dużo małego śmiecia, który często się zmienia.

- innymi systemami operacyjnymi, które być może kiedyś będziesz chciał
doinstalować - np. NTek koniecznie chce, aby "patrycja" startowa była
FAT16 (lub NTFS)...

- sposobem korzystania z aplikacji - np. jeśli często zmieniasz
programy (np. gry - pograsz i wyrzucasz), to może dla nich też
przeznaczyć jakiś oddzielny obszar "śmietnikowy"?

- o półstałym swapie na oddzielnym dysku z zapasem nie wspomnę.

- itd...

FUTa na razie nie ustawiam, niech pytek zdecyduje...

Pozdrawiam

--
Yogurt                        mailto:Yogurt_at_pitow-129.pitow.wroc.pl
Prezent dla kogoś?    Le Clip!    http://www.pitow.wroc.pl/~LeClip/