Re: MBR, FAT, i tablice partycji

Autor: Dariusz K. Ladziak (ladzk_at_waw.pdi.net)
Data: Sun 06 Aug 2000 - 19:38:38 MET DST

On Fri, 04 Aug 2000 20:52:26 GMT, "Marcin Góra" <scottie_at_irc.pl>
wrote:

>Wszytko juz mi sie pomieszalo, a raczej za duzo literatury czytam (anglojezy
>czne FAQ) i teraz mam watpliwosci. Jaka jest organizacja danych na HD ?
>Czy w MBR znajduje sie tablica partycji a w niej poszczegone FAT'y, czy tez
>MBR jest oddzielnnym tworem a za nim jest umieszczona tablca partycji i FAT
>?
>Jezeli tak, to co do ciezkiej cholery zawiera MBR... ?!

MBR czyli master boot record zawiera tablice partycji (czterech
podstawowych) i kod bootloadera pierwotnego.
Dalej masz partycje - kazda z nich zawiera swoj boorekord w ktorym
zawarta jest rowniez tablica partycji - tym razem opisywac ona moze co
najwyzej podzial partycji glownej na logiczne - i rowniez kod
bootloadera. Zaglebiajac sie dalej - mamy zawartosc partycji. Format
tej zawartosci bywa rozny w zaleznosci od rodzaju filesystemu -
znacznik identyfikujacy filesystem zawarty jest w bootrekordzie
partycji. jesli jest to parytcja w formacie dosowo-windzianym to jedna
z pierwszych struktur na tej partycji beda dwie kolejne kopie tablicy
FAT - ale nie dlatego ze standard dzielenia dysku to przewiduje a
jedynie dlatego ze format filesystemu... Jak bedzie inny filesystem
czy inny system operacyjny w ogole - zawartosc partycji moze byc
zorganizowana zupelnie inaczej, bootrekord moze zawierac inaczej
wygladajacy bootloader ale znacznik typu partycji i tablice partycji
bedzie mial w tym samym miejscu i formacie.

--
Darek