Re: Odp: HIS kontra ISDN

Autor: Jaroslaw Sakowski (jareks_at_pa6.leszno.sdi.tpnet.pl)
Data: Fri 28 Jul 2000 - 09:33:26 MET DST

Witam,

"zorro" <kenkomputery_at_kenopole.com.pl> writes:

> ISDN ma dwie wady:
> - płacisz za impulsy - ale te 85 zł to nowum pierwsze słyszę i pytam czy to
> potwierdzone ?

Na podstawie rozmow na irc dowiedzialem sie ze istnieja jakies lokalne
wyjatki i mozna miec ISDN placony ryczaltem (oczywiscie przy dostepie
do internetu). Ale zaden z wyjatkow nie dotyczyl TPSA tylko roznych
firm trzecich.

> - jak jedziesz 128 to masz obie linie zajęte - nikt do ciebie i ty do nikogo
> nie zadzwonisz - co prawda po kanale D idzie do Ciebie Info że ktoś dzwoni
> lecz nie wiem czy istniejące urzadzenia są to w stanie należycie
> zinterpretować i zwolnić jeden kanał - mówimy o sytuacji praktycznej a nie
> otym co piszą w ulotkach reklamowych. Innymi słowy czy ktoś z grupowiczów
> skonfigurował swojego ISDN aby tak właśnie działał ?

Na podstawie spotkan szkolniowych (osobiscie znam tylko HIS i rozne
polpaki). ISDN uzywa sie w kombinacji z serwerami Novell Netware
wersja 5.0 do eksploatacji internetu (glownie konta pocztowe i
ogladanie WWW) w niektorych samorzadach terytorialnych. Dziala to w
ten sposob ze automatycznie zestawia sie polaczenie w momencie gdy
koncowka chce sie polaczyc z jakas usluga z zewnetrznej sieci
(oczwiste). Jezeli ktos z zewnatrz pisze e-mail to routery TPSA
zestawiaja polaczenie z ISDN a do tego czasu buforuja dane (i jest
stale IP). Z tym ostatnim bylo podobno najwiecej problemow ale nie mam
dokladnych danych statystycznych jak to ostatecznie dziala. Z
telefonami nie bylo klopotow.

W Lesznie na ISDN narzekaja (przed hisem miala wiekszosc firm
prywatnych ktore nie posiadaly stalych laczy) na mala predkosc
efektywna nawet przy dwoch kanalach. Faktycznie niewiele sie to
roznilo od modemow 33 kbps.

W przypadku TPSA wszyscy placa za impulsy ISDN ( dla dwoch kanalow
podwojnie). Instytucje eksploatujace ISDN pod Novell 5.0 placa
przecietnie 500-700 zl (statyskyka za jakies 4 miesiace sprzed 6
miesiecy).

--
Jaroslaw Sakowski
alternative e-mail : sakowski_at_zsrbojan.tpnet.pl